Wiebes wil speciale ondernemersregelingen ongemoeid laten

27-08-2015

Staatssecretaris Wiebes heeft afgelopen dinsdag zijn antwoorden op de schriftelijke Kamervragen inzake Autobrief 2 aan de Tweede Kamer aangeboden.

bestelwagen

Daarin lezen wij, onder veel meer, in zijn antwoorden ook (de vragen 31 en 70 op pagina 17 van de download hiernaast) dat Wiebes de bijzondere regelingen voor specifieke groepen voertuigen, zoals bestelauto’s, ambulances en taxi’s, ongemoeid wil laten.

Voor vereenvoudiging van de uitzonderingen, vrijstellingen, teruggaven, bijzondere tarieven en kortingen voor specifieke groepen voertuigen ziet de bewindsman namelijk geen draagvlak.

Rechtvaardiging
De bestaande speciale regelingen kennen elk hun eigen achtergrond, met hun eigen rechtvaardiging. Deze regelingen gaan vaak gepaard met (hoge) administratieve lasten voor burgers en bedrijven, overigens meestal om van een voordelige regeling gebruik te kunnen maken.

"Deze regelingen zorgen ervoor dat ondernemend Nederland in beweging blijft. Dat wordt in de politiek en breed in de samenleving ook zo gezien. Wij zien het debat over de Autobrief dat op 3 september wordt gehouden, op dit punt dan ook met vertrouwen tegemoet," zegt Remco Tekstra, secretaris afdeling Speciale Voertuigen.

Meer informatie: Remco Tekstra