Europese autobranche lanceert ‘CleanDieselTech’-campagne

04-09-2015

Gisteren heeft de Europese autobranche een gezamenlijke campage gelanceerd om de aandacht te vestigen op de onmisbare rol die moderne dieselauto’s vervullen. Aanleiding is het per 1 september in werking treden van de Euro 6-norm voor nieuwe dieselpersonenauto’s.

Clean Diesel Tech campagne

Toonaangevende koepelorganisaties in de Europese autobranche bundelen met ‘Clean Diesel Tech’ (www.cleandieseltech.eu) hun krachten.

Dat zijn de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), de Association for Emissions Control by Catalyst (AECC), de European Council for Motor Trades and Repairs (CECRA) en de European Association of Automotive Suppliers (CLEPA).

In hun gezamelijke campagne willen zij het bewustzijn rond schone diesel vergroten. Met toegankelijke feiten en cijfers, vervat in aansprekende infographics, informeren zij een breed publiek en beleidsmakers over de laatste generatie dieseltechnologie.

Deze technologie is een samenspel van schonere dieselbrandstof, geavanceerde motoren en effectieve uitlaatgasbehandeling.

Heel grote stappen gemaakt
Al sinds 2014 zijn auto’s beschikbaar die voldoen aan de zeer strenge Euro 6-norm en sinds 1 september is deze verplicht voor alle nieuwe dieselpersonenauto’s. De afgelopen 15 jaar zijn de grenswaarden voor stikstofoxiden (NOx) verlaagd met 84% en voor fijnstof (PM) met 90%. Diesels hebben daarbij ook een 15% lagere CO2-uitstoot per kilometer dan vergelijkbare benzineauto’s.

Resultaatgericht
De betrokken organisaties roepen op tot technologieneutraal en resultaatgericht beleid om de succesvolle verdere introductie van deze lage-emissievoertuigen te waarborgen. Daarmee kunnen zij eraan blijven samenwerken dat moderne dieseltechnologie een van de pijlers blijft onder het streven naar CO2-reductie en betaalbaar transport.

Meer informatie: Jaap Tuinstra