ANWB toegetreden tot Vereniging Aanpak Tellerfraude

15-09-2015

De ANWB is toegetreden tot de Vereniging Aanpak Tellerfraude en pakt daarmee de strijd op tegen tellerfraude in Nederland en Europa.

tellerfraude

Tellerfraude is een groot probleem: de geschatte fraude bedraagt in Nederland 150 miljoen euro per jaar.

Duizenden mensen worden de dupe van fraude met de kilometerteller. Een auto met een teruggedraaide teller is minder waard en heeft hogere kosten in de werkplaats.

Vooral in het internationale verkeer van import en export is er vaak sprake van tellerfraude. Ook bij de Europese Commissie staat het onderwerp inmiddels prominent op de agenda.

Strafbaar
In 2014 is de RDW gestart met de Tellerregistratie. Vanaf dat moment is tellerfraude ook strafbaar geworden.

De Vereniging Aanpak Tellerfraude is een privaat initiatief en werkt intensief samen met de overheid om tellerfraude te bestrijden. De vereniging bestaat nu uit: ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VNA en Stichting NAP.

Ferry Smith van ANWB licht toe: “Tellerfraude vormt een verborgen schadelast voor de consument. Die is en blijft de dupe van dergelijke praktijken als tellerfraude niet wordt aangepakt. Daarbij wil de ANWB elke mogelijkheid onderzoeken die kan bijdragen tot het terugdringen van dit probleem. Wij ondersteunen de Vereniging Aanpak Tellerfraude graag met onze kennis en middelen.”