SUV’s steeds populairder, maar brandstofverbruik nieuwe auto’s historisch laag

17-09-2015

Uit de nieuwste versie van Mobiliteit in Cijfers van stichting BOVAG-RAI valt op te maken dat het brandstofverbruik van nieuwe auto’s vorig jaar historisch laag was. De top-50 populairste benzineauto’s verbruikten met 4,5 liter per 100 kilometer nog maar de helft ten opzichte van 1980, terwijl het gemiddelde gewicht in diezelfde periode ruim 10 procent toenam.

Mobiliteit in Cijfers 2015 - 2016

Nederland was in 2014, voor het tweede jaar op rij, sowieso Europees koploper voor wat betreft de verkoop van zuinige auto’s, met een gemiddelde CO2-uitstoot van slechts 108 gram per kilometer. In België stoot een nieuwe auto gemiddeld 121 gram CO2 uit en in Duitsland 132 gram.

SUV in, MPV uit
Qua voorkeuren van het Nederlandse koperspubliek valt vooral de opmars van de SUV op. Begin deze eeuw was nog geen 2 procent van de nieuwe auto’s een ‘offroad’-model, inmiddels is 1 op de 10 een SUV (10,2 procent).

Het populairst blijft de ‘hatchback’ met een aandeel van 56,8 procent, gevolgd door de stationwagon met 20,4 procent. MPV’s waren tien jaar geleden nog flink in trek met aandelen rond de 20 procent, maar inmiddels is nog maar 6,3 procent een ruimtewagen. Ook de sedan, begin deze eeuw goed voor 15 procent marktaandeel, is op z’n retour: vorig jaar was 4,4 procent van de nieuwe auto’s een model met aparte kofferbak.

Cabrio’s vormden ooit 2 procent van het nieuwe wagenpark, maar in 2014 reed nog maar 0,5 procent van de nieuwe auto’s dakloos de showroom uit.

Naslagwerk
Mobiliteit in Cijfers (MiC) Auto’s 2015/2016 geeft uitvoerige informatie over aanschaf, bezit en gebruik van personenauto’s en bedrijfsauto’s, de economische en fiscale betekenis van deze vervoersmiddelen en het effect op duurzaamheid en milieu. MiC is een schat aan informatie voor beleidsbepalers en verschijnt ook als PDF en als papieren naslagwerk (dat aan leden wordt toegezonden).