Kamervragen over vervuiling door scooters

25-09-2015

Tweedekamerlid Carla Dik-Faber (CU) heeft deze week aan staatssecretaris Mansveld van IenM vragen gesteld over de aanpak van luchtvervuiling door scooters.

Tweede Kamer

Vragen van het lid Dik-Faber (ChristenUnie) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over de aanpak van luchtvervuiling door scooters (ingezonden 23 september 2015):

1
Heeft u kennisgenomen van de uitzending van EenVandaag op 19 september over de luchtvervuiling door scooters op fossiele brandstoffen en herinnert u zich uw antwoord op schriftelijke vragen over vervuilende tweetakt scooters?

2
Wanneer in 2017 gaan de nieuwe Euro 4 normen voor scooters exact in?

3
Klopt het dat de Euro 4 norm alleen voor nieuwe modellen geldt en dat een oud model dat niet aan deze norm voldoet dus in productie kan blijven? Zo ja, wanneer wordt naar verwachting de laatste tweetakt scooter verkocht? Ziet u mogelijkheden om dit binnen Europa aan te scherpen zodat deze verouderde modellen vanaf de ingangsdatum van Euro 4 niet meer worden geproduceerd?

4
Op welke manier gaat u de komende maanden aan de slag om de luchtverontreiniging door scooters en de gezondheidseffecten daarvan verder terug te dringen?

5
Bent u op de hoogte van de plannen van verschillende gemeenten [Arnhem, Rotterdam, Utrecht] om een milieuzone in te stellen voor vervuilende scooters?

6
Bent u bereid om gemeenten tegemoet te komen door technische- en emissiekenmerken van tweewielers centraal te registreren en te koppelen aan het kenteken, zodat gemeenten hier handhaafbaar beleid op kunnen maken? Zo nee, bent u bereid om de steden op een andere manier tegemoet te komen om lokaal de vervuiling en overlast van scooters terug te dringen?

7
Klopt het dat scooters met de Euro 4 norm nog steeds vervuilender zijn dan moderne auto’s?

8
Wat is de reden dat niet gelijk wordt overgestapt op de Euro 5 norm? Deelt u de mening dat er totaal geen technische of economische noodzaak meer is om nog verkoop van kleine tweewielers met verbrandingsmotor toe te staan aangezien voor alles waar een scooter of brommer voor wordt gebruikt een elektrisch exemplaar voldoet, e-scooters vaak nauwelijks duurder dan viertakt scooters zijn en veel goedkoper zijn in het gebruik?

9
Waarom bent u niet bereid hiervoor in Europa te pleiten, gezien de milieuwinst die hiermee te boeken is en gezien het feit dat de Kamer in de motie Dik-Faber heeft gepleit voor het uiterlijk in 2017 toevoegen van de emissie-eisen voor ultrafijnstof voor bromfietsen bovenop de eisen ten aanzien van koolwaterstoffen en dus voor het invoeren van de Euro 5 norm in 2017? Wat is de stand van zaken betreffende de uitvoering van deze motie?

10
Bent u bereid om met de scooterbranche in overleg te treden om zo tot afspraken te komen die tot een versnelde stop op de import en verkoop van vervuilende tweetakt scooters en zo mogelijk ook viertakt scooters leidt en elektrische tweewielers als schoon alternatief stimuleert? Bent u bereid om hierover een GreenDeal te sluiten?

11
Wat is de stand van zaken betreffende de uitvoering van de motie Hoogland/Van Veldhoven over het verplaatsen van de snorscooter van het fietspad naar de rijbaan? Kun u de uitwerking van deze motie vóór de behandeling van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar de Kamer sturen?

12
Kunt u aangeven wanneer het wetsvoorstel dat uitvoering geeft aan de motie Dik-Faber over het verscherpen van de controle op voertuigeisen voor bromfietsen bij de Kamer wordt ingediend? 6) Kunt u aangeven in hoeverre het reeds binnen de bestaande regelgeving mogelijk is om de controle op voertuigeisen conform deze motie aan te scherpen bijvoorbeeld door intensivering van het toezicht en het vervangen van de papieren testen door een emissietest af-fabriek?

In gesprek met branche?
Vraag 10 hebben wij vet gemaakt, omdat wij weliswaar al eerder IenM hebben gesproken, maar er toen weinig integraal naar vraagstukken rond tweewielers gekeken leek te worden. Wij hopen dat deze kamervragen aanleiding zijn om 'echt' in gesprek te gaan.

Uiteraard hoort u van ons zodra bovenstaande vragen zijn beantwoord.

Meer informatie: Gemma Warmerdam