Van Eijck: ‘Hard werken aan herstel van vertrouwen’

08-10-2015

‘Het is van het grootste belang dat wij in de diesel-affaire nu werken aan het herstel van het vertrouwen in de auto-industrie’, dat was de kernboodschap van voorzitter Steven van Eijck, onder meer in gesprek met Nieuwsuur.

Steven van Eijck

Opvallend in de storm bij de ontwikkelingen rond Volkswagen is dat in media, politiek en bij belangenorganisaties ‘schoon’ (uitstoot toxische stoffen) en ‘zuinig’ (brandstofverbruik en CO2-uitstoot) flink worden verhaspeld. Soms met opzet, om de eigen boodschappen met meer kracht te kunnen brengen, maar vaak ook omdat het nu eenmaal complexe materie is.

De afkorting ‘RDE’ (real driving emissions test) bijvoorbeeld wordt dezer dagen door velen in de mond genomen, als dé oplossing om de afstand tussen toelatingstest en praktijkprestaties te verkleinen. En dan niet alleen in relatie tot ‘schoon’ maar ook ‘zuinig’.

Van hoe complex het goed en objectief testen onder praktijkomstandigheden is en wat daar in techniek en regelgeving bij komt kijken is echter lang niet iedereen goed doordrongen.

Gelukkig nemen media soms ook de moeite de zaken feitelijk zo goed mogelijk op een rij te zetten, zoals recent bijvoorbeeld Autoweek en Elsevier deden. Voorbeeld van hun publicaties kunt u hiernaast downloaden.

Herstel vertrouwen
Glashelder is dat het vertrouwen in de auto-industrie een forse deuk heeft opgelopen. Die vertrouwensbreuk geldt niet alleen VW, maar raakt inmiddels de gehele auto-industrie. Het is van het grootste belang dat, met name bij het publiek, het vertrouwen in het integer handelen en de kunde van de auto-industrie moet worden hersteld.

RAI Vereniging wil daarin nadrukkelijk haar rol nemen. Door in gesprek te gaan met de Nederlandse en Europese politiek, nauwe samenwerking te zoeken met de Europese zusterorganisaties van RAI Vereniging en in gesprek met Europese koepelorganisatie van fabrikanten ACEA. En door het verzamelen en presenteren van feitenmateriaal dat ons en Europa in deze zaak vooruit helpt.

Dat was de boodschap die Steven van Eijck, als voorzitter van afdeling Auto’s, uitdroeg in de uitzending van Nieuwsuur op vrijdag 2 oktober.

Meer informatie: Wijnand de Geus