Innovaties belangrijke bezoekreden BedrijfsautoRAI

13-10-2015

Op de hoogte blijven van de laatste marktontwikkelingen is één van de belangrijkste redenen voor een bezoek aan de BedrijfsautoRAI. Daarom presenteert de beurs deze editie een InnovationLAB met als doel innovaties van de sector te tonen en deze te helpen de weg naar de markt te vinden.

BedrijfsautoRAI

Het InnovationLAB biedt een inspirerende omgeving waar exposanten en bezoekers nieuwtjes, kennis en ervaring kunnen delen.

Naast kennissessies zijn er op het InnovationLAB uiteenlopende innovatieve producten, diensten en systemen te zien.

Hiervoor is nauw samengewerkt met deelnemers, kennisinstellingen en innovatie- en branchepartijen waaronder Dinalog, TU Eindhoven en de Hogeschool van Amsterdam.

Zo laten gevestigde marktpartijen en start-ups er talrijke innovaties op het gebied van efficiency, duurzaamheid en veiligheid zien waarmee de sector vooruit wordt geholpen.

BedrijfsautoRAI 2015 wordt van 20 tot en met 24 oktober gehouden in RAI Amsterdam.

Open podium voor sectorinnovaties
In het ON STAGE-gedeelte van het InnovationLAB kan de bezoeker op basis van open inloop iedere beursdag kennissessies volgen. Dinalog, het Dutch Institute for Advanced Logistics, verzorgt er elke dag één of meerdere sessies met logistieke thema’s zoals samenwerking in de keten, start-ups in logistiek, last mile logistics, efficiënt plannen, impact van 3D printen en innovatie bij het MKB.

Ook andere partijen benutten het InnovationLAB On Stage om kennis te delen met de bezoeker. Zo vertelt Route42 over ‘The connected truck’ en laat Scania zien wat de meerwaarde is van het trainen van chauffeurs. TU Eindhoven verzorgt een sessie over het GET-service platform waarbij synchromodaal transport, minder leegrijden en een efficiëntere transportplanning centraal staat.

Interactieve setting
In het EXPERIENCE-gedeelte van het InnovationLAB laten bedrijven, maar ook kenniscentra en onderzoeksinstituten, nieuwe productontwikkelingen en oplossingen zien. De bezoeker kan hier op een interactieve manier in aanraking komen met spraakmakende innovatie. Zo tonen de vier genomineerden van de SV Innovation Award hun producten in de vorm van een bedrijfsfilm en is er een fototentoonstelling van SV innovaties van vroeger en nu. Daarnaast is Carrosseriebouwer Wierda Voertuig Techniek B.V. aanwezig met haar hybride betonmixer.

RAI Vereniging organiseert masterclasses 'PieK' en 'Aandrijftechnologiën'. Shell zal in dit kader haar nieuwe brandstoffen Fuelsave, LNG en GTL fuel nader uitleggen. De Hogeschool van Amsterdam neemt de ’Urban’ mee; een innovatief voertuig, speciaal voor toepassing in de bebouwde omgeving. Met een kijkje “onder de kap” kunnen bezoekers de ingenieuze techniek zien.

Incubators en slimme software
Op het InnovationLAB zal een aantal partijen vanuit het Dinalog-incubator programma zich in Amsterdam presenteren, zoals Maproloc Systems die de ‘CargoPicker’ toont; een veilig en efficiënt hulpmiddel voor het laden en lossen van stukgoed. Parcel4me laat de effectiviteit van de “onbemande-pakket-automaat” zien. Logisticing is aanwezig met het door hen ontwikkelde platform waarmee het proces van vrachtbundeling nog efficiënter kan verlopen. En, in een Dakartruck van TVM toont Route42 haar software voor veiligheid, verduurzaming en kostenbesparing.

Innovatieroute in app
Met de toevoeging van het InnovationLAB krijgt innovatie binnen wegtransport en logistieke dienstverlening een herkenbare plek op de beurs. Uiteraard zijn er vele bedrijven die ook innovaties op hun stand tonen. Om dit inzichtelijk te maken is de BedrijfsautoRAI app speciaal uitgerust met een plattegrond voorzien van een innovatie route. Daarnaast bevat de app nog veel meer praktische informatie zoals een deelnemerslijst, activiteitenprogramma en nieuws uit de sector.

BedrijfsautoRAI 2015
De BedrijfsautoRAI vindt plaats van dinsdag 20 tot en met zaterdag 24 oktober 2015 in Amsterdam RAI. De BedrijfsautoRAI wordt georganiseerd door RAI Amsterdam onder auspiciën van RAI Vereniging. TVM Verzekeringen is hoofdsponsor van de beurs. Meer informatie is te vinden op www.bedrijfsautorai.nl. BedrijfsautoRAI is ook te volgen op Twitter (@bedrijfsautorai) en op Facebook.com/bedrijfsautorai.