Bruisende aftrap BedrijfsautoRAI 2015

22-10-2015

VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer en Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, openden op dinsdag in alle vroegte officieel de BedrijfsautoRAI 2015. Dat gebeurde tijdens het bruisende Breakfast & Business Event.

BedrijfsautoRAI Breakfast & Business event

Hans de Boer wees op de mooie timing voor deze BedrijfsautoRAI. "De economie groeit, en wij groeien mee. De transportsector heeft naast de 130.000 mensen al in deze branche werkzaam zijn ruimte voor 2.000 nieuwe krachten. De sector is goed voor een omzet van 120 miljard euro en zal voor 10 miljard aan nieuwe investeringen doen. Wat overeenkomt met maar liefst 10 procent van alle nationale investeringen."

De Boer roemde met name de Nederlandse industrie die zich richt op de transportsector. "Denk daarbij niet alleen aan de voor de hand liggende voorbeelden, zoals DAF of Scania, maar ook aan de vele toeleveranciers. In Nederland verdienen 20.000 mensen hun boterham in deze sector."

Ambitie BV Nederland
Over het algemeen mag Nederland van de ondernemersvoorman wel wat meer inzet tonen: “Er is in dit land veel te lang met veel te weinig ambitie gewerkt. Gelukkig groeit de economie nu weer. Laten we vooral het groeicijfer van 2,5 procent voor het eerste kwartaal met elkaar vasthouden!”

De overheid moet ook bijdragen, door de regeldruk te verminderen en meer in de sector te investeren. “De rijksuitgaven voor onderwijs en infrastructuur zijn nota bene fors gedaald; daar zijn wij dus over in gesprek met de politiek. En we blijven in verweer komen tegen de wildgroei aan milieuzones in steden. Het is te gek dat ondernemers sommige plekken met hun bedrijfsauto al helemaal niet meer kunnen bereiken. Dat geldt ook voor inspecties aan de grens, waar soms vele keren wordt gecontroleerd, waar dat volgens ons ook in één keer moet kunnen.

Het stemde Steven van Eijck en Hans de Boer zichtbaar gelukkig dat de BedrijfsautoRAI 2015 een 'goednieuwsshow' is geworden, met een positieve uitstraling. Dat goede nieuws bleek ook uit de presentatie van ING en TVM die toonde de investeringen terug zijn op het hoogste niveau sinds 2008 en dat ‘het terugkerend vertrouwen de truckmarkt stuwt’.

Van Eijck en De Boer verrichten de officiële openingshandeling.

SV Innovation Award 2015 voor Nooteboom
Belangrijk onderdeel van dit event was ook de spannende uitreiking van de SV Innovation Award 2015. Uiteindelijk ging Koninklijke Nooteboom Trailers met de eer strijken, voor hun innovatieve Manoovr semi-dieplader, die de gebruiker vele voordelen biedt.

Veel belangstelling
Na het officiële gedeelte konden genodigden en pers met een exclusieve preview in alle rust de beurs bekijken. Toen de beurs om 11.00 uur voor het publiek opende, bleek direct de grote belangstelling doordat er een forse rij bezoekers zich voor de ingang opstelde, een beeld dat zich ook op de tweede beursdag herhaalde.

Film
Voor een goede impressie kunnen we ook dit videoverslag van harte aanbevelen.