Europese voertuigregistraties alternatieve brandstoffen sterk gestegen

05-11-2015

In het derde kwartaal van 2015 is het totale aantal registraties in de EU van voertuigen met een alternatieve brandstof ten opzichte van dezelfde periode in 2014 met 13,4 procent gestegen, tot 127.661 stuks. Over de eerste negen maanden bedraagt de toename zelfs 19,8 procent. Aldus meldt ACEA.

elektrische auto

Elektrische voertuigen laten met 62,2 procent de sterkste stijging zien. In eenheden komt dat neer op 17.488 in het derde kwartaal 2014 tegenover 28.360 in Q3 2015.

Ook het aantal hybrides steeg substantieel, met 34,7 procent, naar 53.183 stuks.

Daar staat een vrij sterke daling (-17,1%) van het aantal nieuwe personenauto’s op lpg en cng tegenover (46.118 stuks).

Spanje toont van de EU-markten de sterkste stijging in alternatief aangedreven voertuigen, met maar liefst 74 procent, gevolgd door Nederland (+55,5%), Frankrijk (+46,1%) en het Verenigd Koninkrijk (+26,4%). Terwijl de Spaanse groei een mix van alle alternatieve brandstoffen betreft, komt de groei in de andere genoemde markten vooral op het conto van elektrische en (plug-in) hybride auto’s.

Bij de EU+EFTA-landen is Noorwegen onbetwist koploper in het registreren van elektrische auto’s, met een totaal van 7.823 in het derde kwartaal 2015 (4.845 in Q3/2014).

Op de totale Europese verkopen van circa 12,6 miljoen zijn bovenstaande aantallen uiteraard 'peanuts', maar de trendmatige ontwikkeling is wel van belang.

Een compleet overzicht vindt u hier. RAI Vereniging levert daarvoor de cijfers van de Nederlandse markt.