Campagne ’Laat je auto niet hacken’ officieel gelanceerd

18-11-2015

Een nieuwe campagne ‘Laat je auto niet hacken’ is gelanceerd. Misdaadjournalist John van den Heuvel, zelf zeer actief in de bestrijding van criminaliteit, is het gezicht van de bewustwordingscampagne van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV).

In Nederland worden dagelijks ruim 35 auto’s gestolen. Uit onderzoek blijkt dat auto’s met VbV-SCM (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging) gecertificeerde beveiligingssystemen 74% minder vaak gestolen worden en dat 62% van de voertuigen vaker wordt teruggevonden dan auto’s zonder dergelijke systemen.

Doelstelling van deze campagne is om bewustwording te creëren bij consumenten hoe zij de ellende van autodiefstal kunnen voorkomen met het laten plaatsen van een gecertificeerd beveiligingssysteem.

Gecertificeerde beveiliging effectief tegen voertuigcriminaliteit
Criminele bendes blijken steeds sneller in staat om geavanceerde beveiligingssystemen van voertuigen te kunnen hacken. “Er is zelfs sprake van een heuse ‘technologiewedloop’ tussen fabrikanten en importeurs enerzijds en criminele organisaties anderzijds. Betere beveiliging van voertuigen met gecertificeerde beveiligingssystemen is noodzakelijk in strijd tegen voertuigcriminaliteit”, aldus Van Den Heuvel, misdaadjournalist en gezicht van de campagne.

Hackcheck
De campagne ‘Laat je auto niet hacken’ brengt de overlast die diefstal met zich mee brengt in kaart, maar geeft daarnaast ook tips over hoe consumenten hun voertuig beter kunnen beveiligen. Met de ‘hackcheck’ op www.laatjeautoniethacken.nl kan men op eenvoudige wijze het diefstalrisico berekenen op basis van merk en kenteken.

“Sinds 2005 voert het VbV het beheer over de certificeringsregelingen voor voertuigbeveiliging. Mede dankzij het VbV-SCM keurmerk hebben we in Nederland beveiligingsoplossingen van een hoog kwaliteitsniveau. Desondanks worden er toch dagelijks nog veel auto’s gestolen. Men denkt doorgaans goed verzekerd te zijn, maar staat niet stil bij de ellende die er bij autodiefstal komt kijken zoals het missen van persoonlijke eigendommen, je kinderen niet naar school kunnen brengen of niet naar je werk kunnen omdat je geen vervangend vervoer kunt krijgen of hier fors voor moet betalen. Met deze campagne willen wij consumenten bewust maken van het feit dat je zelf het risico tot diefstal kunt beperken door het criminelen niet te makkelijk te maken en je voertuig voor slechts een paar honderd euro meer goed te beveiligen met een gecertificeerd systeem”, aldus Wouter Verkerk, directeur VbV.

VbV
Het VbV (Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit) is een gemeenschappelijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig-, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden. Het VbV werkt daarbij nauw samen met de publieke en private partners zoals politie, Justitie, RDW, ANWB, BOVAG, RAI Vereniging, VEBON, BVB, Stichting AVc en Kiwa.