Pilot Amersfoort met e-scooters

23-11-2015

De gemeente Amersfoort start een pilot om gemeentemedewerkers, pizzabezorgdiensten en andere ondernemers kennis te laten maken met elektrische brommers en scooters. Zo wil de stad de uitstoot van fijnstof (door tweetakts) verminderen.

elektrische scooter govecs

Het initiatief daarvoor werd in de Amersfoortse gemeenteraad genomen door de fracties van GroenLinks, ChristenUnie en Amersfoort2014.

Kennismaken
Een lokale GT-ondernemer heeft aangeboden scooters voor een bepaalde periode uit te willen lenen aan geïnteresseerde ondernemers. Uit een peiling van de gemeente bleek dat bezorgdiensten en andere ondernemers afzagen van de aanschaf van e-scooters vanwege de aanschafprijs en onbekendheid met het gebruik.

Stimulering scooters én fietsen
De uitslag van de pilot moet in de zomer van 2016 bekend zijn. Afgesproken is tevens om in 2016 voor een stimuleringsmaatregel bij de aanschaf van elektrische tweewielers (dus zowel elektrische scooters als elektrische fietsen) door ondernemers een budget ter beschikking te stellen van € 40.000.