ANWB: ‘Autofabrikanten eigenen zich steeds meer data toe’

25-11-2015

De ANWB deed, samen met haar zusterorganisaties in de FIA, onderzoek naar welke data door ‘connected’ auto’s wordt verzonden aan fabrikanten. De organisaties plaatsen daarbij vraagtekens als het gaat om de bescherming van privacy.

privacy

“Steeds meer auto’s leggen gegevens over de staat van de auto en het rijgedrag van de bestuurder vast. Deze gegevens worden via een dataverbinding vanuit de auto doorgestuurd naar de autofabrikant. Bij de aankoop zet een koper daar vaak een handtekening voor. Maar welke gegevens bij deze ‘connected’ auto’s precies worden verstuurd, voor welke doeleinden de gegevens worden gebruikt en of de gegevens aan derden worden doorgegeven of verkocht, daar krijgen kopers nauwelijks informatie over”, aldus de ANWB.

De NOS maakte er gisteren een nieuwsitem van waarin zij melden dat “ruim driekwart van de Nederlandse automobilisten geen idee heeft dat dit gebeurt. Wel geeft de eigenaar doorgaans toestemming in het koopcontract.”

My car my data
ANWB waarschuwt voor schending van de privacy en wil strengere wetgeving. Met een campagne ‘My Car My Data’ gaat zij consumenten hiervan bewust maken. Om ervoor te zorgen dat deze regelgeving er komt, ook in Europees verband, willen de gezamenlijke clubs deze problematiek onder de aandacht brengen van de consument, politiek en fabrikanten, zowel in eigen land als in Europa. RAI Vereniging onderschrijft de aanbevelingen die ANWB doet.

Nederland voortrekker

In Nederland is al geruime tijd veel aandacht voor dit onderwerp, zeker ook vanuit de automotive branche. Voor de branche heeft de Stichting voor Standaardisatie- en Informatiebeleid Mobiliteit Sector (SIMS), al in 2009 opgericht door RAI Vereniging en BOVAG, een belangrijke rol bij kennis- en beleidsontwikkeling, nadrukkelijk ook op gebied van privacy.

Zo publiceerden wij vorig jaar al dit nieuwsbericht “Verantwoord omgaan met persoonsgegevens en privacy”. En op deze site vinden onze leden ook een uitvoerig Dossier Privacy en persoonsgegevens, waarin tal van tools beschikbaar zijn om te bezien hoe zij met deze materie omgaan.

Nederland wil een goede positie opbouwen bij zelfrijdende, connected voertuigen en Intelligente Transport Systemen (ITS). Minister Schultz van Haegen van IenM maakt zich daar in Europa sterk voor, bijvoorbeeld in de Transportraad. Dit onderwerp zal een belangrijke rol spelen bij het Nederlandse EU-voorzitterschap in 2016. Ook zij wijst onder meer op het belang van goede borging van privacy.

Beginselen ACEA
De Europese autofabrikanten, vertegenwoordigd door ACEA, zijn eveneens doordrongen van het privacyaspect dat onlosmakelijk verbonden is met ‘connected cars’ en de opmars van ITS. Zij presenteerden daarom in september dit jaar een set van vijf beginselen voor het verantwoord gebruik van privacygevoelige data. Het was RAI Vereniging die dit vorig jaar agendeerde bij haar Europese koepelorganisatie.

Dat juist de FIA met dit onderzoek komt is op zich niet heel verrassend. Zij komen terecht op voor de belangen van autoconsumenten, maar hebben zeker ook een eigen commercieel belang via de door hen georganiseerde dienstverlening zoals pechhulp.