European Truck Platooning Challenge 2016

26-11-2015

Tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie in 2016 wil ons land de nadruk leggen op zelfrijdende voertuigen en ITS. Een aansprekend initiatief daarbij is de European Truck Platooning Challenge 2016.

European Truck Platooning Challenge

Ons ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een stevige ambitie om een koploperspositie voor Nederland te creëren bij zelfrijdende voertuigen en ITS.

Zelfrijdend konvooi
IenM organiseert daarom onder meer deze challenge waarbij vrachtauto’s van diverse merken op de openbare weg in konvooi ‘zelfrijden’. Gestart wordt in verschillende Europese steden, de finish is in Nederland. Meer uitleg daarover in deze brochure (PDF) en film.

Presentatie aan RAI Vereniging
In de vergadering van de beleidscommissie zware bedrijfswagens van afdeling Auto’s vorige week gaf Dirk-Jan de Bruijn, de verantwoordelijk programmadirecteur van Rijkswaterstaat, nadere informatie over de Challenge aan vertegenwoordigers van de truckmerken. Leden kunnen zijn presentatie hiernaast downloaden.

Publiciteit
Naar verwachting zal dit project veel publiciteit genereren. RAI Vereniging zal daarom de PR-verantwoordelijken bij onze truckleden uitnodigen voor een bijeenkomst.

Meer informatie: Wijnand de Geus