Zetsche volgt Ghosn op als voorzitter van ACEA

10-12-2015

Vorige week heeft ACEA Dieter Zetsche, CEO van Daimler, verkozen als haar voorzitter in 2016. Hij neemt het voorzitterschap over van Carlos Ghosn, CEO van Renault Group.

Dieter Zetsche ACEA voorzitter

“Ik ben bijzonder vereerd ACEA in 2016 te mogen leiden; dat is immers het jaar waarin wij ons 25-jarig bestaan zullen vieren. Dat biedt de gelegenheid voort te bouwen op de vooruitgang die de sector in de achterliggende decennia heeft getoond, en toekomstige innovatie en uitdagingen op te pakken”, aldus Zetsche bij zijn aantreden.

“Topprioriteiten voor de komende jaren zijn ‘decarboniseren’ van het wegvervoer, het verbeteren van luchtkwaliteit en het wegbereiden voor de introductie van connected en zelfrijdende voertuigen; allemaal belangrijke onderdelen van ons antwoord op de vervoersbehoeften van morgen.”

Dieter Zetsche is sinds 1998 lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en sinds januari 2006 directievoorzitter en tevens Hoofd van Mercedes-Benz Cars. Hij werd in 1953 geboren in Istanbul en behaalde aan de Universiteit van Karlsruhe zijn diploma als elektrotechnisch ingenieur. In 1976 trad hij in dienst van de ontwikkelingsafdeling van het toenmalige Daimler-Benz AG.

ACEA kiest jaarlijks haar voorzitter uit de kring van CEO’s van aangesloten auto- en truckfabrikanten, met de optie van herverkiezing voor nog eens een jaar.