Iedereen schuift aan bij de Fietstafel

11-12-2015

RAI Vereniging, Fietsersbond, Zwolle, Groningen, Fipavo, Gelderland, Accell, CROW-Fietsberaad en nog heel veel anderen. Ze waren allemaal aanwezig bij de eerste Fietstafel van de Tour de Force op 26 november in Den Haag. Een ongekend aantal organisaties - met als gemeenschappelijke noemer de fiets - kwam daar bijeen om de plannen voor de komende vijf jaar te ontvouwen.

Tour de Force

De Tour de Force is in korte tijd een begrip geworden. Dat is niet alleen af te leiden uit de grote belangstelling voor deze eerste Fietstafel, maar ook uit de woorden minister Schultz die per video de aftrap voor de bijeenkomst gaf: ‘We zijn in tien jaar tijd 10 procent meer gaan fietsen. En er verschijnen steeds meer soorten op het fietspad, van e-fiets tot Segway. Dat brengt ook risico’s met zich mee. Het aantal gewonden is nog steeds te hoog. Dat vraagt om samenwerking, om bredere fietspaden, om andere manieren van financiering.’

De minister noemde de acties die tot nu toe zijn gestart in het kader van de Tour de Force in dat verband veelbelovend. ‘Het gaat erom dat je met elkaar presteert, elkaar uit de wind houdt, maar ook je beurt op kop neemt.’

De Tour de Force is een initiatief van VNG, IPO, Unie van Waterschappen en Rijk, waarbij inmiddels een groot aantal organisaties is aangehaakt. Net als in het peloton, is er sprake van een Tourleiding en toerploegen. Tijdens de Fietstafel in Den Haag schetsten de vertegenwoordigers van de toerploegen wat de komende tijd de belangrijkste topics zullen worden.

Lees een zeer uitvoerig verslag op de site van CROW-Fietsberaad.

Betrokkenheid RAI Vereniging
RAI Vereniging en leden van afdeling Fietsen participeren in diverse activiteiten in deze Tour. Uiteraard op het gebied van techniek, maar bijvoorbeeld ook bij het bevorderen van stallingsmogelijkheden voor alle soorten en maten fietsen (ook voor de zogenoemde ‘buitenmodellen’). Die toegenomen diversiteit verrijkt weliswaar ons fietsenpark, maar geeft ook complicaties bij het stallen ervan. Denk aan bandenmaten en bak- en transportfietsen.