Internationale marktontwikkeling koel- en vriestrailers

08-01-2016

De wereldmarkt voor koel- en vriestrailers groeit in de periode 2015-2021 jaarlijks met 4,4%, meldt marktonderzoeker Persistence.

Marktonderzoeksbureau Persistence Market Reseach brengt in zijn studie ‘Global Market Study on Refrigerated Trailer: Expansion of Cold Chain Capacities in Asia Pacific to Drive Demand through 2021’ de markt voor koel- en vriestrailers in kaart, gesegmenteerd naar geografische regio, producttype en eindgebruik.

Per producttype, was ‘gekoeld’ het grootste segment in de markt van koel- en vriestrailers, goed voor een aandeel van 61,3% in 2014.

Vlees en vis
Op basis van eindgebruik is de markt gesegmenteerd in zuivel, fruit en groenten, vlees en vis en anderen (zoetwaren, bakkerijproducten en geneesmiddelen). Wereldwijd is ‘vlees en vis’ het belangrijkste eindgebruiksegment, goed voor een aandeel van 32,6% in de mondiale markt voor koel- en vriestrailers in 2014, wat naar verwachting zal stijgen naar een aandeel van 31,7% in 2021. Oorzaak is de wereldwijd toenemende vraag naar verpakte vlees en vis.

Azië-Pacific snelste groeier
De wereldwijde markt voor koel- en vriestrailers wordt onderverdeeld in vijf grote regio’s: Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa, Azië-Pacific en het Midden-Oosten en Afrika. Noord-Amerika was de grootste markt voor gekoelde trailers, goed voor een aandeel van meer dan 30% in 2014. West-Europa komt de tweede plaats met meer dan 27% marktaandeel in 2014, gevolgd door Azië-Pacific. Die laatste zal naar verwachting in de prognose periode de snelst groeiende regio in de markt voor koel- en vriestrailers worden.

Marktpartijen die in het rapport worden genoemd zijn o.a.: Wabash National Commercial Trailer Products, Great Dane Trailers, Inc., Utility Trailer Manufacturing Company, Schmitz Cargobull AG, Fahrzeugwerk Bernard KRONE GmbH, Kögel Trailer GmbH & Co. KG, Lamberet Refrigerated SAS, Montracon Ltd., Gray & Adams Ltd. en Randon Implementos.