Keurmerken LPK, ALK en LLS sluiten 2015 goed en veilig af

08-01-2016

RAI Vereniging heeft productveiligheid hoog in het vaandel staan. Daarom voeren wij een aantal veiligheidskeurmerken, zoals voor laadkleppen en personenliften (LPK), autolaadkranen (ALK) en containerafzetsystemen (LLS).

Checklist

Met deze keuringen hebben we met de leden in totaal maar liefst 19.731 van deze producten kunnen toetsen aan de laatste stand van veiligheid.

Dat zijn, in een markt die nog steeds herstellende is van economisch zware tijden, mooie cijfers en de branche kan er dan ook trots op zijn dat zij veiligheid niet alleen in woord maar ook bijna 20.000 daden ondersteund.

Voor de verschillende keurmerken zag 2015 er als volgt uit:

LPK

Voor het keurmerk LPK hebben er afgelopen jaar 13.504 keuringen plaatsgevonden, waarvan 11.874 laadklepkeuringen en 1.630 personenliftkeuringen. Een stijging van 6 procent ten opzichte van 2014 (12.750 LPK keuringen). De verhouding laadklep- en personenliftkeuringen is gelijk gebleven in 2015 ten opzichte van 2014.

Van alle keuringen werd in 2015 54 procent digitaal uitgevoerd.

ALK
Het keurmerk ALK heeft afgelopen jaar moeten inleveren op het aantal keuringen. Een daling van 8 procent op het aantal Autolaadkraankeuringen, met 4.860 keuringen in 2015 t.o.v. van 5.290 keuringen in 2014. Deze cijfers zijn echter conform de situatie op de markt en liggen daarom in de lijn der verwachting.

LLS
In 2015 heeft het keurmerk Laad- en Lossystemen wederom een stijging gemaakt, met 2 procent. Er zijn 1.367 keuringen uitgevoerd, dat waren er in 2014 nog 1.339.

Meer informatie: Ilse Bartels