Analyse personenautoverkopen 2015

21-01-2016

RAI Vereniging brengt jaarlijks voor haar leden gedetailleerd de ontwikkelingen in de personenautoverkopen in kaart. Ook over het verkoopjaar 2015 hebben wij een uitvoerige analyse samengesteld.

Autoshowroom

Daarin onder meer de belangrijkste marktontwikkelingen bij de merken en modellen, fiscale bijtelling, downsizing en alternatieve brandstoffen. Uitgesplitst naar bijvoorbeeld particuliere en zakelijke verkoop, naar segmenten en naar uitstoot.

Topmaand december
In 2015 werden in totaal 449.350 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, wat neerkomt op 16 procent meer dan in 2014. Vooral in december werden extreem veel auto’s geregistreerd, bijna 70.000.

Sinds de invoering van de CO2-grondslag in de BPM en de bijtelling in 2012, worden steeds meer auto’s in december op kenteken gezet in plaats van in januari. Zo kan optimaal gebruik worden gemaakt van BPM- en bijtellingsvoordelen. In 2015 was voor het eerst dat er in december daadwerkelijk meer auto’s op kenteken werden gezet dat in januari.

CO2-uitstoot
De gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer is in 2015 opnieuw gedaald, naar 102 gram per kilometer (108 gr/km in 2014). Daarmee is Nederland nog steeds een koploper, want het Europese totaalgemiddelde lag in 2014 op 123 gram per kilometer.

De uitstoot daalde het sterkst in de zakelijke markt, met bijna de helft in de jaren 2007-2015. In 2015 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot in deze markt uit op 93 gram per kilometer. Goeddeels toe te schrijven aan de sterke verkoop van hybride auto’s.

In de hybridemarkt van de ‘traditionele’ hybrides zijn de Toyota en Lexus dominant; zij namen de eerste zes plaatsen in van de meest verkochte hybrides. In de markt voor plug-in hybrides is Mitsubishi net als vorig jaar met de Outlander marktleider, maar ook Volkswagen, Audi, Volvo en Mercedes boekten succes in 2015. Het marktaandeel van auto’s met een vorm van elektrische aandrijving kwam met 59.556 stuks uit op bijna 12 procent.

Particulier maatje groter
In de afgelopen jaren werden vooral de auto’s in het A- en B-segment veel verkocht in de particuliere markt. In 2012 bedroeg hun aandeel zelfs 67 procent van de nieuwverkopen. De laatste jaren is er echter een ontwikkeling zichtbaar dat er weer grotere auto’s in de particuliere markt worden verkocht. Met name de SUV’s (‘crossovers’) doen het goed; in 2015 steeg hun marktaandeel tot 18 procent. Zo noteren we de Renault Captur en de Nissan Quashqai inmiddels bij de meestverkochte modellen. In de zakelijke markt komt het marktaandeel van dit type auto’s echter niet verder dan 10 procent.

Bijtelling bepaalt zakelijke markt
De kortingen op het standaard bijtellingspercentage voor het privégebruik van een zakelijke auto van 25 procent heeft de zakelijke markt grotendeels bepaald. In 2015 viel nog maar 15 procent van de zakelijk verkochte auto’s onder het standaard percentage; alle andere auto’s kwamen voor een korting in de bijtelling in aanmerking.

In de zakelijke markt is het middenklasse segment nog steeds dominant. De auto’s in het C en D-segment hadden in 2015 een marktaandeel van 53 procent in de registraties. Maar dit neemt niet weg dat de kleine auto’s uit het A- en B-segment inmiddels meer dan een kwart van de markt voor hun rekening nemen.

Download
Leden van RAI Vereniging kunnen de veel uitgebreidere analyse hiernaast (na inloggen) downloaden.

Meer informatie: Wijnand de Geus