Dijksma krijgt sleutels van nieuwe waterstofauto’s

20-01-2016

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu nam afgelopen maandag de sleutel in ontvangst van een van de eerste twee Toyota’s Mirai die op Nederlands kenteken staan. Zij zal er regelmatig ook zelf mee op pad gaan.

Staatssecretaris Sharon Dijksma

“Door onze transportsector duurzamer te maken geven we invulling aan het historische klimaatakkoord van Parijs. Ook waterstofauto’s zijn de toekomst voor een schoner én stiller wagenpark. Ik stap zelf zo vaak mogelijk in deze nieuwe waterstofauto, in de hoop dat meer bedrijven en automobilisten het voorbeeld volgen en kiezen voor een schonere auto”, aldus de staatssecretaris.

Nationaal Waterstofplatform
Gerrit van Tongeren, voorzitter Nationaal Waterstofplatform (NWP), bood bij deze gelegenheid de intentieverklaring voor een Green Deal Waterstof aan Dijksma aan.

In een korte speech sprak de bewindsvrouw haar waardering uit voor de inspanningen van het NWP. RAI Vereniging is een van de founding fathers daarvan, en vertegenwoordigt als actief lid de automobielindustie.

Chris van Dijk is als beleidsmedewerker duurzaamheid en techniek van RAI Vereniging sterk betrokken bij waterstof, bijvoorbeeld via RAI-PTM-H2. Hij nam ook zelf plaats op de chauffeursstoel, tot genoegen zo te zien.

Tankinfrastructuur
De komende jaren komen er in Nederland meer tankstations langs de weg waar waterstof getankt kan worden. Nu liggen veel plannen op tafel van verschillende brandstofmaatschappijen om nieuwe stations te bouwen. De verwachting is dat er in 2018 een landelijke dekking zal zijn met 16 waterstoftankstations. Nu kan er getankt worden langs de A15 in Rhoon en bij Helmond.
De Toyota Mirai heeft een actieradius van 500 kilometer; bij het ministerie rijden sinds 2013 ook al twee Hyundai iX35 waterstofauto’s rond.

Brandstoffenvisie
RAI Vereniging organiseerde dit ZE-event in samenwerking met IenM. Ook een keur aan andere zero-emissie auto’s van leden gaven daarbij acte de présence. Wij ondersteunen immers alle technologieën die bijdragen aan emissiereductie. Directeur Olaf de Bruijn was eveneens aanwezig; hij werd onder meer geïnterviewd voor een IenM-promotiefilm over de brandstoffenvisie.

Meer informatie: Chris van Dijk