Vertraging invoering RDE onwenselijk

22-01-2016

Anders dan verwacht, heeft het Europees Parlement deze week geen besluit genomen over de invoering van een RDE-test. RAI Vereniging en ACEA zouden vertraging in dit proces betreuren.

uitlaat

In zijn plenaire vergadering deze week heeft het Europees Parlement besloten om stemmingen over het invoeringsvoorstel voor een Real Driving Emissions (RDE)-test door te schuiven naar zijn vergadering in februari.

Wij vinden het onwenselijk omdat dit ingaat tegen onze wens om de consument met een RDE-testprocedure zo snel als mogelijk duidelijkheid van zaken te geven bij de feitelijke uitstoot van zijn of haar nieuwe auto. Nu ontstaat telkens weer commotie rond (bekende) verschillen in testresultaten tussen het laboratorium en de praktijk op de weg.

ACEA laat in haar reactie weten: “Despite the challenges in the latest proposals, the industry urgently needs clarity now so manufacturers can plan the development and design of vehicles in line with the new RDE requirements. Any delay to this legislation would leave little time to make the necessary changes and ultimately would just push back the benefits for the environment. Our industry needs the RDE test to restore the confidence of consumers and legislators in the environmental performance of new vehicles.”

Meer informatie: Jaap Tuinstra