Succesvolle “RAI Made in Holland Tech-Day” in Göteborg

12-02-2016

Op 2 en 3 februari 2016 presenteerden vooraanstaande innovatieve bedrijven, uit de automotive industrie, zich in Göteborg. Deze “eendagsexpo” die al voor de vierde keer werd gehouden, vond plaats op het hoofdkantoor van autofabrikant Volvo.

volvo logo

In de Volvo Hallen presenteerden de participanten hun innovaties aan het topmanagement van Volvo-Car-Bus-Equipment & Penta.

Nederland heeft een vitale automotive sector. Diverse onderwerpen staan in de belangstelling van de internationale automotive industrie en hebben een grote groeipotentie. De focus van de participanten lag dan ook op: connectiviteit, slimme mobiliteit en technologie, geavanceerde materialen en milieuvriendelijke vervoersoplossingen.

Nederlandse oplossingen om onder meer CO2-uitstoot te beperken, het lichter fabriceren van voertuigen en elektrische/hybride aandrijflijnen, werden onder de aandacht gebracht.

Presentaties Volvo topmanagement
Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development presenteerde de toekomstplannen van Volvo Car Group en ging daarbij in op groeikansen die dit voor Nederlandse innovatieve toeleveranciers te bieden heeft. De presentaties van Volvo kunt u hiernaast downloaden.

Indrukwekkende line-up
De line-up van de participanten bestond uit tal van grote spelers, zoals NRF, Punch, Akzo-Nobel, Prodrive Technologies, TASS International, Tom Tom, Voestalpine Polynorm en Apollo Vredestein. Een volledige indruk van deelnemers en het programma, krijgt u met de poster die u hiernaast kunt downloaden.

Netwerken
Op de avond voor de Tech-Day werden een receptie en diner aangeboden door Ines Copoolse (ambassadeur van Nederland in Zweden) waarvoor o.a. de exposanten en het management van Volvo waren uitgenodigd. Ook waren aanwezig Håkan Friberg (Honorair Consul), Lena Malm (burgemeester van Göteborg) en vertegenwoordigers van de Nederlandse overheid.

Presentaties
Tijdens het netwerkdiner stonden ook de thema’s connectivity, platooning en autonomous driving op het menu, met de volgende presentaties (downloads hiernaast):

• Secure Connections for a Smarter World in the Future of Automotive & Mobility, door drs. Maurice Geraets - Board Member - NXP Netherlands
  • ‘Disrupted Mobility, a view on a future that is changing exponentially’, door dr. ir. Carlo van de Weijer - Director 'Smart Mobility Centre' of TU Eindhoven
  • ‘Virtual verification solutions for Safe Autonomous Driving’, drs. Gwen van Vugt - Director Mobility Centre at TASS International

Krachtige formule
Het RAI Industry Platform heeft in de afgelopen jaren diverse succesvolle “Made in Holland Tech-Days” voor haar leden georganiseerd. “Het blijkt een uitstekende formule om toeleveranciers in de spotlight te zetten en hen op hoog niveau in contact te brengen met potentiële klanten, aldus Eddy van der Vorst, voorzitter van het RAI Industry Platform. Daarnaast is het belangrijk om een zo breed mogelijke expertise op het netvlies van OEM’s te krijgen en daar zijn deze dagen uitstekend geschikt voor.”

Achtergrond
Meer over de achtergrond van de Tech-Days, leest u in een uitgebreid interview dat Eddy van der Vorst, voorzitter RAI Industry Platform, gaf in GO!Mobility Magazine.

Nieuwsartikel Het Financieele Dagblad
Deze Tech-Day trok ook de aandacht van journalist Heiko Jessayan, redacteur maakindustrie, energie en water van Het Financieele Dagblad. Zijn impressie van het bezoek aan Göteborg kunt u hiernaast lezen.

Over RAI Industry Platform
Sinds meer dan 50 jaar vertegenwoordigt het RAI Industry Platform de belangen van de Nederlandse automotive toeleverindustrie, o.a. bij de overkoepelende Europese brancheorganisatie CLEPA in Brussel (RAI Vereniging was één van de drie ‘founding members’ in 1959). Het RAI Industry Platform organiseert regelmatig netwerkbijeenkomsten, waarbij internationale sprekers de leden op de hoogte brengen van de laatste trends en ontwikkelingen in de industrie. Dit op het gebied van actuele marktontwikkelingen en relevante wetgevingsvraagstukken.

Meer informatie: Jeroen van de Braak