SIMS: nu slanke standaard voor beschrijving voertuigen

28-01-2016

SIMS heeft nu één standaard voor de commerciële beschrijving van een bestaand Nederlands voertuig ontwikkeld. Handig voor het inrichten van uit te wisselen ICT-berichten, zodat systemen aan elkaar worden verbonden in dezelfde “taal en betekenis”.

SIMS

Na een zorgvuldig participatieproces van betrokken bedrijven in de mobiliteitssector is een slanke vorm gegeven aan de standaard.

Deze standaardiseert voldoende gemeenschappelijke gegevens en biedt ruimte om zelf onderscheidend te zijn met additionele informatie. Hiermee wordt ook de basis gelegd voor meer prijstransparantie bij de verkoop van gebruikte voertuigen.

De standaard inclusief de codelijsten zijn voorlopig kosteloos op te vragen. Hoe meer bedrijven de standaard omarmen hoe sneller de voordelen zich laten zien. SIMS weet zich hierin gesteund door RAI Vereniging en BOVAG.

Markt ziet nut en noodzaak
Een jaar na de eerste presentatie van de concept standaard voor branche experts op de Remarketinglounge, komt SIMS met de definitieve versie van de standaard voor de commerciële beschrijving van een bestaand personenvoertuig en lichte bedrijfswagens.

Heel zorgvuldig is het concept afgelopen jaar getoetst bij allerlei gerenommeerde bedrijven die systemen en informatie leveren voor de in- en verkoop van voertuigen. Vanaf het moment van registratie bij RDW tot aan het moment van sloop zijn partijen betrokken bij het ontstaan van de standaard en alles wat daarbij komt kijken.

Josée Sombekke van SIMS: “Over een voertuig worden veel specificaties vastgelegd in softwarepakketten bij de fabrikant, de importeur, de universeel, het leasebedrijf, de verzekeraar, de fastfitter en bv bij het schadebedrijf. Helaas gebeurt dit nog niet uniform, soms zijn de verschillen groot en soms miniem. Echter bij het digitaal uitwisselen van gegevens leidt dit tot veel extra werk om de data passend te maken voor gebruik in eigen softwaresystemen. Werk waar bovendien ook nog fouten bij gemaakt kunnen worden. Alle partijen zien het nut en noodzaak van een afspraak over hoe we voertuiggegevens vastleggen en hebben geen probleem om de businesscase sluitend te maken.”

Slank én compleet
Gezamenlijk met de betrokken werkgroep kijkt SIMS terug op een eindproduct dat geroemd wordt om zijn evenwicht tussen compleetheid en slankheid. De basis ligt in het standaardiseren van datgene wat geen discussie oplevert. Hiermee biedt de standaard voldoende ruimte voor partijen om extra voertuiginformatie toe te voegen en hiermee onderscheidend te zijn. Aan de basis van de standaard hebben o.a. de Europese-typegoedkeuring, de ervaringen met de Duitse standaard en het Amerikaanse STAR gestaan.

Het voertuigprofiel is in de basis bedoeld voor B2B communicatie. Echter ook de consument heeft er voordeel aan. Door ook afspraken te maken hoe de prijsopbouw van een voertuig vastgelegd kan worden, biedt dit een gelijke basis voor de vulling van occasionportals. Een lang gekoesterde wens van de BOVAG, prijstransparantie voor een goed prijsvergelijk, wordt hiermee gerealiseerd.

SIMS Identificatiestandaard al 24.000 keer gebruikt
Eerder maakte SIMS al standaarden voor het beschrijven van (mobiliteits)bedrijven en daar werkzame personen, een succesvolle identificatiestandaard. Nu via Mobi-ID al meer dan 24.000 keer gebruikt voor eenduidige toegang tot alle applicaties en diensten in de sector.

De definitieve standaard Voertuigen en bijbehorende codelijsten zijn verkrijgbaar bij Josée Sombekke van SIMS.