Invoeringsvoorstel RDE-test aangenomen door Europees Parlement

04-02-2016

Het Europees Parlement heeft gisteren ingestemd met het invoeringsvoorstel voor een Real Driving Emissions (RDE)-test per september 2017.

uitlaat

Veto
Een aantal fracties in het Europees Parlement (EP) pleitten voor een veto op het RDE-invoeringsvoorstel waarover de Europese Commissie en de lidstaten het in oktober 2015, na taaie onderhandelingen, eens waren geworden. Voor dat veto bleek gisteren dus geen meerderheid.

Spagaat
Heikel punt voor het EP daarbij was de normering die voor de toegestane NOx-uitstoot wordt gehanteerd bij de RDE-test van dieselauto’s. In de ontstane spagaat tussen nú kiezen voor een spoedige invoering van een RDE-praktijktest of een ongewis nieuw Europees besluitvormingstraject waarin de komende twee jaar concreet niks gebeurt, koos een meerderheid voor het eerste.

Volgens de Europese Commissie en de lidstaten zijn de gekozen praktijkemissieplafonds gerechtvaardigd, omdat het technisch onhaalbaar is om de uitstoot van dieselauto's die nu worden geproduceerd op heel korte termijn te verbeteren en er nog technische onzekerheden bestaan over het gebruik van mobiele testsystemen (PEMS).

Onmisbaar bij vertrouwensherstel
RAI Vereniging verwelkomt de duidelijkheid die er nu is over het invoeren van de RDE-praktijktest. Dat is van groot belang voor autofabrikanten die nu weten waarmee zij de komende jaren rekening moeten houden. Die helderheid is ook onmisbaar bij het herstel van vertrouwen in de industrie. Wij pleitten ook al eerder voor het zo snel als haalbaar introduceren van zo’n test.

Much-needed clarity
ACEA bracht direct na de stemmingen dit statement uit: “This regulation will be a major challenge for the industry, with new and more stringent testing standards that will be extremely difficult to reach in a short space of time. However automobile manufacturers welcome the much-needed clarity, and are eager to move forward by implementing the new testing conditions as soon the regulation is adopted. RDE testing of cars under realistic driving conditions on the road will be a new addition to the existing test requirements, making Europe the only region in the world to implement such testing.

Meer informatie: Wijnand de Geus