Europese voertuigregistraties alternatieve brandstoffen sterk gestegen

10-02-2016

In 2015 werden in de EU in totaal meer dan een half miljoen personenauto’s met een alternatieve aandrijving geregistreerd. Dat is stijging van 20 procent ten opzichte van 2014. Het aandeel in de totale registraties kwam in 2015 neer op 4,2 procent.

elektrische auto

Sterk laatste kwartaal
In het vierde kwartaal van 2015 hield de sterke groei van personenauto’s op een alternatieve brandstof (c.q. met alternatieve aandrijving), die eerder in het jaar ook al genoteerd werd, met 21,1 procent onverminderd aan.

In totaal ging het in kwartaal vier van 2015 om 164.718 registraties. Daarvan nam het aantal elektrische voertuigen het sterkst toe (+160,5%), van 22.531 in het vierde kwartaal 2014 naar 58.689 in Q4 2015.

De hybride-verkoop steeg met 28,8 procent, naar 60.911 stuks. In de ACEA-cijfers vallen plug-in hybride auto’s overigens in de categorie “electric verhicles”, hybride omvat dus alleen voertuigen zónder stekker.

Nederland was in Europa met +258,1(!) procent de sterkste stijger in het laatste kwartaal van 2015, gevolgd door Frankrijk (+43,7%), Duitsland (+27,8%) en het Verenigd Koninkrijk (+17,4%). In ons land werden ook in absolute aantallen met kop-en-schouders de meeste elektrische voertuigen geregistreerd, in het laatste kwartaal 25.227, wat meer is dan de optelsom van Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en België.

Uiteraard ging het daarbij in ons land vooral om fiscaal-gedreven plug-in hybrides. In andere markten zijn de zowel de absolute aantallen als de groeipercentages veel hoger bij stekkerloze hybrides (in Frankrijk bijvoorbeeld zijn deze goed voor 56.000 van het jaartotaal van 80.000 alternatief aangedreven auto’s).

De registratie van CNG- en LPG-auto’s daarentegen toonde een dubbelcijferige dip (-31,8%) en kwam uit op 45.118 voertuigen (20.000 minder dan in Q4 2014).

Jaar 2015
In heel 2015 werden in de EU in totaal meer dan een half miljoen personenauto’s met een alternatieve aandrijving geregistreerd. Dat is stijging van 20 procent ten opzichte van 2014. Het aandeel in de totale registraties kwam in 2015 neer op 4,2 procent.

In de grootste automarkten komt de groei in 2015 voor Frankrijk uit op 43,4 procent, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 40,3 procent en Duitsland blijft daarbij met 11,1 procent fors achter. De kleinere Deense automarkt pakt met een groei van 172,1 procent de koppositie; Nederland legde +79 procent in de schaal.

Deze stijging is volledig toe te schrijven aan elektrische (+108,8%) en hybride (+23,1%) auto’s, want bij de andere alternatieve brandstoffen (in hoofdzaak CNG en LPG) noteren we juist een daling van 8,4 procent. Zelfs in Italië, gasland bij uitstek, daalde de verkoop van 196.211 naar 183.433 (-6,5%). En ook in Nederland zakte de animo voor CNG/LPG danig: in 2014 vonden nog 4.221 (af-fabriek) gasauto’s een koper, in 2015 waren dat er slechts 1.034 (-75,5%).

Op de totale Europese verkopen van circa 12,6 miljoen zijn bovenstaande aantallen uiteraard nog zeer bescheiden, maar de trendmatige ontwikkeling is wel van belang.

Overzicht
Een compleet overzicht vindt u hier. RAI Vereniging levert daarvoor aan ACEA de cijfers van de Nederlandse markt. Gedetailleerde cijfers over elektrisch vervoer in Nederland worden ook bijgehouden door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland RVO.