RAI Vereniging vraagt aandacht voor een negatief bijeffect Autobrief II

11-02-2016

Binnenkort behandelt de Tweede Kamer de Wet uitwerking Autobrief II. In aanloop daarnaartoe heeft Steven van Eijck, voorzitter afdeling Auto’s, in een persoonlijke mail aan Tweede Kamer-leden aandacht gevraagd voor een negatief bijeffect van de Wet Autobrief II.

Tweede Kamer

In zijn mail schrijft Van Eijck dat hij de verwachting van staatssecretaris Wiebes dat alle auto’s jaarlijks 3,7 procent zuiniger worden niet deelt in het geval van kleine, zuinige auto’s. “Het is niet reëel te verwachten dat er voor deze auto’s nog heel grote stappen gemaakt kunnen worden in CO2-reductie.”

Technisch gesproken zou dat weliswaar kunnen, maar de kostprijs van deze relatief geringe CO2-reductie is onevenredig hoog. “Voor grotere, duurdere auto’s zal dat percentage wellicht kloppen, maar zeker niet voor de kleine en zuinige modellen. Deze automodellen zijn namelijk in de achterliggende jaren al veel zuiniger geworden en simpel gezegd is daar nu de rek wel uit”.

De consequentie hiervan is dat deze auto’s gemiddeld duurder gaan worden door een stijging van het BPM-bedrag. “Daardoor zullen nieuwe zuinige, kleine auto’s, meer nog dan in de achterliggende jaren, buiten het bereik van grote groepen consumenten raken, terwijl de aanschaf van een nieuwe auto juist grote voordelen voor maatschappij en voor het milieu heeft (schoner, zuiniger, stiller en veiliger).”

Snelle kamerbehandeling
De Tweede Kamer behandelt deze wet met voortvarendheid omdat staatssecretretaris Wiebes erop heeft aangedrongen dat hij de autofiscale wetgeving graag voor de zomer wil hebben afgerond. Hij wil de automotive sector zo snel mogelijk zekerheid bieden.

Meer informatie: Wijnand de Geus