Nationale Platooning-test met ruim vijftig semi-zelfrijdende auto’s op A2

17-02-2016

Meer dan vijftig auto’s gaan op 16 maart in ‘treintjes’ van zes de A2 op om platooning nu ook in de praktijk te testen. Daarbij bepalen auto’s zelfstandig hun snelheid en de afstand tot hun voorligger.

automatisch rijden

Het is de eerste grote ontheffingsvrije test van semi-zelfrijdende auto’s op de openbare weg in Europa.

Dit is een initiatief van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon en volgt op een succesvolle proef met dertien auto’s van verschillende merken op de testbaan van de RDW in Lelystad, eind vorig jaar.

Zowel bij die proef als bij deze test werkt Aon nauw samen met partners Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training.

Medewerking merken
Aon krijgt voor de test de beschikking over auto’s van onder meer BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo. De voertuigen zijn voorzien van de meest recente veiligheidsinnovaties. Ook RAI Vereniging is voornemens met een of meerdere equipes mee te rijden.

Resterende vraagstuk
De test op de A2 is een volgende stap om de voordelen en risico’s van hoog autonome auto’s in kaart te brengen. Daarmee draagt de test bij aan een totaaloplossing voor aansprakelijkheidsvraagstukken en het verzekerbaar krijgen van (semi)automatisch vervoer.

In het onderzoeksrapport ‘Aansprakelijkheidsrisico’s en verzekerbaarheid zelfrijdende auto’s’ belicht Aon de voorlopige belemmeringen, maar ook de kansen van technologische innovatie in voertuigen voor de verzekeringsindustrie.

”Technisch gezien hadden zelfrijdende auto’s het straatbeeld al kunnen bepalen op ‘dedicated lanes’ van snelwegen,” stelt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon Risk Solutions. “De laatste belemmeringen liggen voornamelijk op het gebied van Europese wet- en (privacy)regelgeving. Wie waarvoor aansprakelijk is en de verzekerbaarheid wordt steeds duidelijker. Het is cruciaal om dat resterende vraagstuk eerst op te lossen,” aldus Van der Meer.

Verkeersveiligheid en comfort door intelligente voertuigsystemen
De huidige generatie auto’s neemt al veel rijfuncties van de bestuurder over. Filerijden en zelfstandig inhalen, maar ook apps die de auto zelfstandig laten inparkeren zijn niet alleen meer voorbehouden aan het premium autosegment.

Met de test laten Aon en zijn partners bestuurders ervaren dat veiligheidsaccessoires ook comfort opleveren. Ook moet de test uitwijzen of het gebruik van Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en Blind Spot bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming en veiliger rijgedrag.

Werkgevers
Aon en zijn partners gebruiken de testresultaten ook om werkgevers erop te wijzen dat veilige mobiliteit onderdeel van hun zorgplicht is. Zakelijke rijders kiezen bij de vervanging van hun leaseauto vaak met hun portemonnee en zelden op basis van voertuigveiligheid. Nu de automaat onder zakelijke rijders aan populariteit wint, komen accessoires als Adaptive Cruise Control voor meer automobilisten binnen handbereik.

Meer onderzoek nodig
“De invloed van intelligente voertuigsystemen op het rijgedrag van de bestuurder is nog onvoldoende onderzocht op de openbare weg,” stelt Van der Meer. Door de bestuurder tijdelijk ‘operator’ te maken, leert hij de nieuwe veiligheidsaccessoires te vertrouwen. Uiteindelijk hopen de partners met deze test bestuurders op een laagdrempelige en veilige manier al bekend te maken met hoe het rijden in de toekomst er uit gaat zien.

Pers kan nu zelf ervaren
De organisatie nodigt ook journalisten van harte uit om op 16 maart als passagier deel te nemen aan deze test. Geïnteresseerden kunnen daarvoor een mail sturen naar persvoorlichter Ulrika Lundgren (ulrika.lundgren@aon.nl).

Ook de NOS besteedde deze week aandacht aan de test.