Auto-industrie ontwikkelt realistische testdummy voetgangers

03-03-2016

ACEA en CLEPA hebben de handen ineen geslagen bij het ontwikkelen van een geavanceerde testdummy voor het verbeteren van systemen die aanrijdingen met overstekende voetgangers voorkomen.

testdummy voetgangers

Geavanceerde rij-assistentiesystemen (ADAS) die helpen aanrijdingen met voetgangers te voorkomen, zoals automatische noodremsystemen (AEB) en aanrijdingswaarschuwing (FCW), worden in steeds meer voertuigen toegepast.

Deze maken gebruik van hoogwaardige technologie om automatisch in te grijpen als een chauffeur niet op tijd remt.

In 2016 introduceert Euro NCAP een nieuwe test om vast te stellen hoe effectief voertuigen zijn bij het automatisch herkennen en voorkomen van aanrijdingen met voetgangers. Tot dusver waren de beschikbare testdummy’s echter niet in staat om accuraat de kenmerken van een bewegende voetganger weer te geven.

Bewegend
De nieuw ontwikkelde dummy, met bewegende benen, kan veel beter een voetganger in beweging nabootsen, waarmee een waarheidsgetrouwer beeld wordt geboden dan met de statische dummy’s die tot dusver werden ingezet.

Door deze gezamenlijke industrie-inspanning kunnen Euro NCAP’s ‘Autonomous Emergency Braking Pedestrian Tests’ worden uitgevoerd onder nog realistischer omstandigheden. De nieuwe testdummy is inmiddels als product beschikbaar voor de wereldmarkt.

Tevens stellen de betrokken organisaties hun know-how openbaar beschikbaar met het ‘Pedestrian Target Specifications’-document, dat iedereen in staat stelt een dergelijke dummy te bouwen.

Minder slachtoffers
De Europese automotive industrie spant zich continu in om de veiligheidsprestaties van zijn voertuigen te verbeteren. Mede dankzij haar forse investeringen daarin is het aantal verkeersslachtoffers tussen 2001 en 2014 gehalveerd, van 55.000 naar 25.700.