Test met ruim vijftig slimme auto’s op A2 succesvol verlopen

17-03-2016

Ruim vijftig semi-zelfrijdende auto’s reden gisteren op de A2 voor de vooralsnog grootste zelfrijdende autotest op de Europese openbare weg.

De test was een initiatief van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon en partners Business Lease Nederland, RoyalHaskoningDHV en Prodrive Training.

De test verliep zonder noemenswaardige problemen en zet daarmee de deur open naar een bredere introductie van uiteindelijk volledig zelfrijdende voertuigen.

Hoogautonoom
Ruim vijftig 'hoogautonome auto's' van onder meer BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota, Volkswagen en Volvo reden eerder vandaag in treintjes van zes over de A2.

Daarbij bepaalden de auto’s zelfstandig hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. Getest werd hoe de voertuigen reageerden in verschillende situaties op de openbare weg, bijvoorbeeld als een reeks voertuigen met automatische cruise control wordt onderbroken of als de bestuurder ineens hard moet remmen. Ook de reactie van andere weggebruikers op deze auto’s is onderzocht evenals de reactie van de bestuurders en inzittenden van de deelnemende auto’s.

De test wordt de komende weken geanalyseerd en gedeeld met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

RAI Vereniging reed mee
Vanuit RAI Vereniging nam onder anderen directeur Olaf de Bruijn aan deze test deel. In een filmpje bij RTV Utrecht hoort u vanuit de auto zijn ervaring.

Internationale samenwerking
De ontwikkeling van zelfrijdende auto’s heeft grote invloed op de aansprakelijkheidswetgeving en op de verzekeringsmarkt. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft het initiatief genomen om op 14 april met Europese ministers te spreken over ‘connected driving’ en ‘automated driving’ en de benodigde Europese aanpak. Minister Schulz zet de structurele doorontwikkeling van zelfrijdende auto’s nadrukkelijk op de Europese politieke agenda.