Kwart meer e-bikes verkocht in 2015

05-04-2016

Het aantal nieuwe e-bikes steeg vorig jaar met bijna een kwart. Ook de omzet van de fietsverkoop steeg. Het totaal aantal verkochte fietsen daalde licht. Eén en ander blijkt uit cijfers van BOVAG en RAI Vereniging.

E-bike in verkeer

In 2015 zijn er in totaal 983.000 nieuwe fietsen in ons land verkocht. Dat is een daling van 6,4 procent ten opzichte van 2014.

De totale omzet uit fietsverkoop steeg naar € 899 miljoen.

Dat is met name te danken aan de forse groei van de e-bike-verkoop: inmiddels is bijna een op de drie nieuwe fietsen een e-bike.

Vorig jaar zijn er in totaal 276.000 nieuwe e-bikes verkocht, een stijging van maar liefst 23,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor, toen er 223.000 e-bikes werden verkocht. Opvallend is dat in steeds meer fietssegmenten e-bike varianten te krijgen zijn, van vouwfiets en racefiets tot mountainbike.

De totale omzet uit fietsverkoop in Nederland (door vakhandel en het branche-vreemde kanaal) nam met 1,4 procent toe naar ruim 899 miljoen euro.

Grote maatschappelijke waarde
Wouter Jager (Accell), voorzitter Fietsen, wees bij de presentatie van de cijfers in een interview ook op de bredere betekenis van de fietsbranche: "De maatschappelijke waarde van fietsen gaat veel verder dan alleen de verkoopcijfers. Het fietsgebruik heeft immers een niet te onderschatten economische waarde; jaarlijks wordt namelijk 450 miljoen euro besteed aan recreatief fietsen. Er wordt in ons land meer gefietst dan ooit. Nederlanders zijn gezamenlijk goed voor 14,5 miljard fietskilometers per jaar. Dat komt neer op gemiddeld 1.000 kilometer per inwoner. Het recreatieve fietsen is booming. Nederlanders maken jaarlijks bijna 200 miljoen fietsdagtochten en zo’n 1,5 miljoen Nederlanders gaan op fietsvakantie. Dat is 12 procent van de bevolking.

En ook de gezondheidswinst mag niet onvermeld blijven. Een kwart van alle reizen naar het werk vindt per fiets plaats. Onderzoek wijst uit dat één procent toename van het aantal regelmatige fietsforensen werkgevers een besparing van 27 miljoen euro aan ziekteverzuimkosten oplevert."

Tot slot benoemde Jager het succesverhaal van de speed pedelec. "Ik verwacht dat dit segment sterk blijft groeien. Meer en meer wordt deze vervoermodaliteit bijvoorbeeld ontdekt voor het woon-werkverkeer. Het is van belang om, samen met de overheid na te denken over passende wetgeving voor dit type voertuig. Wetgeving die de kansen optimaal, en op een verkeersveilige manier benut. Denk daarbij aan de vraagstukken als de juiste plek op de weg en de helm". Met dat laatste is de branche zelf proactief, samen met NEN, aan de slag door het ontwikkelen van normering voor een geschikte helm.