European Truck Platooning Challenge 2016 mijlpaal autonoom rijdende vrachtauto’s

07-04-2016

Gisteren ‘landde’ de European Truck Platooning Challenge 2016 op de Tweede Maasvlakte, een zeer belangrijke mijlpaal bij de ontwikkeling van autonoom rijdende vrachtauto’s. Minister Schultz van Haegen van IenM onthaalde zes colonnes van trucks die vanuit verschillende Europese steden naar Rotterdam waren gereden.

Truck platooning

De Challenge startte op 29 maart met het vertrek van de eerste treintjes van vrachtwagens uit verschillende Europese steden.

Colonnes met trucks van DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania en Volvo Group zijn vanuit Zweden, Duitsland en België naar Rotterdam gereden.

Veelbelovend
Minister Schultz noemt het resultaat van deze eerste grote test in Europa veelbelovend. “Truck platooning zorgt voor efficiënter en schoner transport. Voertuigen die zelf rijden leveren ook een bijdrage aan de verkeersveiligheid omdat de meeste verkeersongevallen nu het gevolg zijn van een menselijke fout. Deze test heeft laten zien dat er technisch al veel kan, maar maakte ook duidelijk dat we in Europa de regels voor de weg en chauffeurs beter moeten gaan afstemmen om grensoverschrijdend transport met truck platooning op grotere schaal mogelijk te maken. De ervaringen zijn daarmee erg nuttig voor de informele transportraad op 14 april in Amsterdam, waar ik met mijn Europese collega’s praat over de aanpassingen die nodig zijn om zelfrijdend vervoer mogelijk te maken.”

Erik Jonnaert, secretaris-generaal van ACEA, vulde daarbij aan: “Platooning draagt ook bij aan het versterken van het leiderschap van onze auto-industrie inzake nieuwe technologie en verbetert daarmee de concurrentiepositie van Europa op de wereldmarkt. Het is daarom goed dat Nederland deze onderwerpen hoog op de Europese agenda zet.”

Brugfunctie
RAI Vereniging heeft zich, als actief lid van het projectteam dat de Truck Platooning Challenge ondersteunde, veel kunnen bijdragen aan het welslagen van dit project waarmee Nederland zich als EU-voorzitter internationaal uitstekend profileert. Zij vervulde een brugfunctie tussen onder meer het ministerie van IenM, Rijkswaterstaat, ACEA en de Europese RDW’s.

Ervaringen delen tijdens congres Intertraffic
De platoons zijn nauwlettend gevolgd en gefilmd, ook vanuit de lucht. Zo wordt onder meer bekeken hoe het andere verkeer reageert op deze colonnes. De deelnemende truckmerken en overheden spreken verder met elkaar over de ‘lessons learned’. Zij wisselen hun ervaringen uit op onder meer de vakbeurs Intertraffic in RAI Amsterdam, waar vandaag een speciaal congres wordt gewijd aan truck platooning. De deelnemende trucks zijn ook opgesteld op het plein voor het beurscomplex.

Op de website www.eutruckplatooning.com vind u veel extra informatie en mooie video’s.

Meer informatie: Wijnand de Geus