Zakelijke kansen voor auto-industrie in Roemenië

08-04-2016

Op 21 april 2016 wordt het seminar 'Establishing your business in Romania' georganiseerd. Over de financiële en operationele aspecten van het zakendoen in Roemenië, met informatie en case studies per sector, inclusief specifieke informatie over de auto-industrie in Roemenië.

Dit is een initiatief van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering (NCH), de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), BG & Partners en Wise Finance Solutions. Leden van RAI Vereniging zijn hierbij van harte welkom.

Georganiseerd binnen het gezamenlijke Roemenië landenprogramma, in nauwe samenwerking met de Nederlandse ambassade te Boekarest.

De deelnemers worden geïnformeerd over de handelsmissie naar Roemenië (12-16 juni) en de mogelijkheid om via missievouchers van de overheid gesubsidieerd deel te nemen aan de missie. Het volledige programma bekijken en registreren vindt u op www.handelsbevordering.nl.

Zakelijke kansen in Roemenië voor de auto-industrie
Mede dankzij recente maatschappelijke en economische ontwikkelingen, het succesvol in gang zetten van belangrijke hervormingen, en een indrukwekkende vooruitgang in de strijd tegen corruptie in het land, wordt Roemenië steeds vaker als een aantrekkelijke zakenpartner gezien voor de Nederlandse ondernemer.

Daarbij zijn de strategische ligging van het land, de hoogopgeleide beroepsbevolking, en de zeer concurrerende lonen, factoren die de zakelijke kansen in verschillende belangrijke sectoren begunstigen. Zeker ook voor de auto-industrie.

Roemenië wordt binnen de auto-industrie als het meest aantrekkelijke land beschouwd in Centraal- en Oost Europa. Meer dan 600 fabrieken produceren in Roemeniëproducten en onderdelen voor de auto-industrie, waaronder voertuigen, banden, verlichting, remsystemen, batterijen, spiegels en andere accessoires. In dit rapport leest u meer over de zakelijke kansen in de Roemeense auto-industrie.

Financieringsinstrumenten
Om buitenlandse investeerders en bedrijven aan te trekken biedt Roemenië verschillende overheidssubsidies voor investeringen in deze industrie. Nederlandse ondernemers die de Roemeense markt willen betreden, worden bovendien gefaciliteerd door financieringsinstrumenten die ter beschikking worden gesteld door de Nederlandse overheid en de Europese Unie. Informatie over de enkele van de beschikbare financiële mogelijkheden zijn in de bijgevoegde documenten te vinden.