Vragen over aanbesteding politieauto’s

21-04-2016

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Milieu heeft schriftelijke vragen beantwoord over de voorgenomen aanbesteding van nieuwe politieauto’s.

politieauto

De vragen zijn eerder gesteld door de leden Carla Dik-Faber en Gert-Jan Segers van de ChristenUnie. De kern van de vragen is: hoe kan het nu dat we naar schone lucht streven en dat de politie in de aanbesteding dieselmotoren voorschrijft?

De staatssecretaris geeft vooral aan dat de aanbesteding nog in een voorfase verkeert en dat de politie zich nog oriënteert op de criteria die ze in de definitieve aanbesteding wil opnemen. Wel stelt Dijksma dat het feit dat dieselpersonenauto’s voor de politie vrijgesteld zijn van motorrijtuigenbelasting geen onderdeel zal uitmaken van het definitieve programma van eisen.

Daarnaast suggereert de bewindsvrouw dat er een dialoog tussen aanbestedende diensten en het bedrijfsleven kan worden georganiseerd om te bekijken wat wel en wat niet in de aanbestedingseisen zou moeten komen. RAI Vereniging zal aan een dergelijk initiatief graag deelnemen.

Meer informatie: Cees Boutens