Dagelijks 271 aangiften van fietsdiefstal

29-04-2016

Het aantal aangiften van fietsdiefstal is in 2015 gedaald naar 98.916 t.o.v. van 103.153 in het jaar daarvoor. Dat komt neer op ruim 271 per dag. Het werkelijke aantal ligt aanzienlijk hoger. Dat heeft Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit bekend gemaakt.

fietsslot

Exacte cijfers zijn niet bekend,  maar de schatting is dat maar van 30% van de gevallen aangifte wordt gedaan. AVc adviseert altijd aangifte te doen. Registreer daarom alle unieke kenmerken van je fiets (merk, type, framenummer, kleur). Alleen dan is er een kans dat die wordt terug gevonden.

Fietsdiefstalregister
Fietsen waarvan bij aangifte bij de politie alle unieke kenmerken (merk, type, framenummer, kleur) bekend zijn, worden ook geregistreerd in het fietsdiefstalregister van de RDW. Hierin kunt u aan de hand van het merk en framenummer of op chipnummer zien of een fiets mogelijk als gestolen staat gesignaleerd. Ga dit altijd na bij aankoop van een tweedehands  fiets.

Meer informatie: Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit