Toelatingseisen Langzaam Rijdende Voertuigen per 1 januari 2017

02-05-2016

De kentekening van langzaam rijdende voertuigen brengt met zich mee dat ze ook aan goedkeuringseisen moeten gaan voldoen.

tractor kenteken

In de nieuwsbrief van vorige week hebben wij bericht over de definities van de vier voertuigcategorieën waarvoor geldt dat nieuwe voertuigen per 1 januari 2017 een eigen kenteken gaan krijgen. Voordat die voertuigen een kenteken krijgen moeten ze zijn goedgekeurd (voor toelating).

Dat kan op verschillende manieren: voor mobiele machines geldt, op basis van de nieuwe tekst van Hoofdstuk 3 van de Regeling Voertuigen, dat ze kunnen worden toegelaten op basis van een nationale typegoedkeuring of een individuele goedkeuring. Een EU-typegoedkeuring (ETG) voor mobiele machines bestaat niet.

Die goedkeuring houdt in dat, net als bij trucks en aanhangwagens, aan goedkeuringseisen moet worden voldaan. Die eisen komen te staan in bijlage IV van de Regeling Voertuigen.

In het concept van de nieuwe tekst van die bijlage IV staat dat mobiele machines moeten voldoen aan de:

• eisen in bijlage V (aanbrengen voorgeschreven platen en gegevens) van richtlijn 89/173/EEG (inzake bepaalde onderdelen en kenmerken van landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen)
  • eisen in de Europese richtlijn 97/68/EG (emissies)
  • de permanente eisen voor mobiele machines (die komen te staan in afdeling 7a van Hoofdstuk 5 van de Regeling Voertuigen)

Nadere informatie over de nieuwe eisen voor mobiele machines is op het secretariaat beschikbaar, ook voor de andere categorieën: land- en bosbouwtrekkers, aanhangwagens achter land- en bosbouwtrekkers, en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken.

Meer informatie: Kees Pereboom