Staatssecretaris Dijksma opent slimme bandenpomp

31-05-2016

Met de opening van een slimme bandenpomp op 30 mei benadrukte staatssecretaris Sharon Dijksma (IenM) het belang van een goeie bandenspanning, die een besparing betekent voor zowel milieu als portemonnee. Dat in het kader van de campagne 'Kies de beste band'.

Kies de beste band

Kiest een automobilist voor energiezuinige banden dan bespaart hij al gauw zo’n € 200 aan brandstof per jaar. Wanneer die banden ook elke twee maanden worden opgepompt komt daar gemiddeld nog zo’n € 80 bovenop.

De adviesspanning geldt voor nog niet opgewarmde banden. De slimme bandenpomp houdt daar rekening mee en weet ook de juiste spanning op basis van het kenteken.

De pomp die de staatssecretaris in gebruik nam staat bij het ministerie van IenM en is voor iedereen te gebruiken en werkt op zonne-energie.

Campagne
De slimme bandenpomp is onderdeel van de campagne ‘Kies de Beste Band’. Doel ervan is de bewustwording van de automobilist te vergroten hoe belangrijk banden zijn voor hun portemonnee en voor het milieu. Betere autobanden op de juiste bandenspanning maken het autorijden goedkoper, veiliger, stiller en schoner. Wanneer automobilisten de komende jaren daarvoor kiezen kan dit jaarlijks zorgen voor tientallen minder verkeersdoden, honderden minder (ernstig) gewonden, een reductie van 1,7 Mton CO2 en een half miljoen Nederlanders die minder gehinderd en slaapverstoord worden door geluid.

60% met te zachte banden
In Nederland rijdt ongeveer zestig procent met te zachte autobanden. Niet alleen leidt dit tot extra brandstofverbruik en dus CO2-emissie, maar ook tot meer slijtage. Dertig procent onderspanning leidt tot vijftig procent meer slijtage. Staatssecretaris Dijksma: “Autobanden zijn het enige contact met de weg. Het leuke aan deze campagne is dat mensen met slim gedrag geld kunnen verdienen. Immers betere banden zijn niet noodzakelijk duurder. En het milieu profiteert ook, omdat de auto’s zuiniger rijden en daardoor minder uitlaatgassen uitstoten”.

Wat kan de automobilist doen
Informatie over de beste band is af te lezen op het bandenlabel. Het geeft een eerste inzicht welke band de beste keus is op veiligheid, brandstofgebruik en geluid. Nu rijdt de gemiddelde Nederlandse automobilist op banden met een DCB-label (brandstofverbruik – veiligheid - geluid). Betere banden zijn niet noodzakelijk duurder.
Niet alleen de keuze voor de beste band, maar ook het regelmatig controleren van banden op profiel, beschadigingen en vooral het regelmatig op spanning zetten zorgt voor veiliger, zuiniger en stiller rijden.

Modern milieubeleid
De campagne is een voorbeeld van ‘modern milieubeleid’ waar met vele partijen wordt samengewerkt. In dit geval: ANWB, Band op Spanning, Bovag, Natuur & Milieu (zeer recent toegetreden als partij; onder meer betrokken bij de Bandenwijzer voor fleetowners), Nederland Duurzaam Doen, RAI Vereniging, RecyBEM, NSG, VACO en VNR.