Importeurs, overheid en transportsector praten verder over Truckplatooning

03-06-2016

Afgelopen dinsdag was er bij Rijkswaterstaat in Utrecht een uitvoerige sessie om de transportsector bij te praten over het vervolg van het succesvolle truckplatooning project in Nederland.

Truck platooning

In een korte terugblik schetste Dirk Jan de Bruijn de resultaten die in de European Truck Platooning Challenge geboekt zijn met de OEM’s en de EU-lidstaten die aan het project hebben meegedaan. Er is veel geleerd in de laatste anderhalf jaar maar er moet ook nog veel gebeuren.

Regelgeving aanpassen
Door het aannemen van de Declaration of Amsterdam zijn de EU-lidstaten weliswaar bewust van het feit dat zij regelgeving moeten gaan aanpassen om de Europese wegen geschikte te maken voor meer autonomer rijdende voertuigen. Nederland wil echter niet blijven stilstaan en wachten op die regelgeving maar wil echt aan de slag met proefprojecten.

Real life cases
De RDW, ook vertegenwoordigd in deze bijeenkomst, kan voor deze proefprojecten speciale vergunningen verlenen. Het was dan ook niet voor niets dat een aantal grote en geïnteresseerde vervoerders en transportbedrijven aanwezig waren om te bezien of er “real life cases” gemaakt kunnen worden.

De eerste mogelijke real life cases zijn besproken in deze bijeenkomst en de eerste combinaties van vervoerder-vrachtwagenfabrikant zijn gemaakt. De komende maanden zal gewerkt worden met de betrokken vrachtwagen-importeurs en -fabrikanten om te zien of we ook daadwerkelijk proefprojecten met platooning kunnen opstarten in Nederland.

 

Meer informatie: Wijnand de Geus