Nieuwe applicatie voor digitale merkgarantiebewijzen bij schadeherstel

03-06-2016

Vanaf 2 juni kunnen FOCWA schadeherstellers die een merkerkenning hebben, digitaal merkgarantiebewijzen uitgeven aan de consument. Vorige week is het officiële contract hiervoor ondertekend.

Schadeherstel

De moderne applicatie is ontwikkeld door Solera-dochter ABZ en FOCWA, in nauwe samenwerking met RAI Vereniging en een aantal importeurs die vanaf 2 juni een pilot starten met deze applicatie.

De focus op vakmanschap en veiligheid wordt voor de consument middels het digitale (merk)garantiebewijs concreet gemaakt.

Merkerkende kwaliteit
Het nieuwe garantiebewijs is voor de consument letterlijk een bewijs van kwalitatief schadeherstel met uiteraard vier jaar garantie. Het garandeert herstel conform de richtlijnen van de fabrikant en het gebruik van originele onderdelen. Merkerkend schadeherstel gaat naar verwachting in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen en daarbij hoort een specifiek merkgarantiebewijs.

De consument krijgt een merkgarantiebewijs bij het schadeherstel uitgevoerd door een schadeherstelbedrijf met een specifieke merkerkenning van Audi, Nissan, Opel, Renault, SEAT, ŠKODA, Volkswagen of Volkswagen Bedrijfswagens.

FOCWA-schadeherstellers met merkerkenning kunnen digitale merkgarantiebewijzen genereren met het digitale paspoort van ABZ. Uiteraard is hiervoor het FOCWA-lidmaatschap en een merkerkenning van de importeur vereist. Daarnaast blijft het FOCWA- (universeel) digitaal garantiebewijs gewoon beschikbaar via dezelfde applicatie.

Dealernetwerken
Ook de dealernetwerken krijgen toegang tot de nieuwe applicatie. Zij kunnen dan de gegenereerde digitale merkgarantiebewijzen van hun samenwerkende merkerkende schadeherstelbedrijven inzien en uitreiken aan hun klanten. Vanaf 2 juni zullen de genoemde merken een pilot starten. Later dit jaar zullen naar verwachting ook andere merken en hun merkerkende FOCWA-schadeherstellers in de nieuwe applicatie worden toegevoegd.