Stand van zaken kosten rijklaar maken

25-08-2016

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) oordeelde eerder deze maand dat de kosten voor het rijklaar maken van nieuwe personenauto’s vanaf 1 november opgenomen moeten zijn in de catalogusprijs.

Autoshowroom

De ACM stuurde hierover op 8 augustus een brief aan alle importeurs van personenauto’s.

RAI Vereniging heeft, met intensieve betrokkenheid van leden, de vele aspecten daarvan in kaart gebracht en spreekt met de ACM over een weloverwogen implementatiepad.

Impact
Importeurs hebben daarbij vragen over bijvoorbeeld de (krappe) timing en de exacte inhoud van enkele begrippen (‘onvermijdbare kosten’) bij de door ACM voorgestelde aanpassingen. Deze hebben immers flinke impact op de prijssystemen van importeurs en bijvoorbeeld ook op online car configurators en andere internationaal beheerde IT-systemen.

Dat laat onverlet dat voor importeurs transparantie en eenduidigheid in het verkoopproces voorop staat, ook waar het de rijklaarmaakkosten betreft. Daarbij willen zij wel dat sprake is van een gelijk speelveld tussen nieuwverkoop en de verkoop van occasions. Het ‘optische’ prijsverschil tussen dezelfde auto nieuw en jong-gebruikt kan immers groter worden.

De ACM heeft aangegeven dat hun oordeel zeker ook geldt voor de verkoop van gebruikte personenauto’s, maar dat zij voor controle en handhaving nu begonnen is bij de verkoop van nieuwe auto’s.

Gesprekken
Vorige week donderdag was er een gesprek tussen Wijnand de Geus en Eric-Jan van der Berg namens RAI Vereniging en de verantwoordelijken bij ACM. Een uitvoerig gespreksverslag is verstuurd aan de leden van het Algemeen Bestuur van afdeling Auto’s. En vandaag spreekt ook uw voorzitter Steven van Eijck met Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM.

Uiteraard staat dit onderwerp ook op de agenda van het Dagelijks Bestuur op 1 september.

Meer informatie: Wijnand de Geus