EU-voertuigregistraties alternatieve brandstoffen

08-09-2016

In het tweede kwartaal van 2016 bleef de EU-verkoop van voertuigen op alternatieve brandstoffen met +0.6% stabiel (147.784 registraties). Het eerste halfjaar toont de verkoop van elektrische voertuigen een flinke groei.

LEAF met stekker sticker

De vraag naar auto’s met een stekker toonde in het tweede kwartaal een gematigde groei van +7.1% ten opzichte van dezelfde periode in 2015.

De groei wordt gedragen door volledig elektrische (+5.1%) en plug-in hybride voertuigen (+9.6%), aldus de jongste cijfers van ACEA.

Opnieuw deed ook de verkoop van (stekkerloze) hybrides het goed, met een dubbelcijferige 22.6% groei (63.707 stuks). Registraties van auto’s op LPG, CNG en ethanol (E-85) daarentegen liepen sterk terug (-20.8%) in Q2 2016; totale verkoop: 50.211.

In de EU is Spanje koploper in registraties van alternatieve brandstoffen, met een groei van 84.4%. Het Verenigd Koninkrijk bezet de tweede plek, met +18.4%. In beide landen komt groei geheel op het conto van (hybride) elektrische voertuigen.

Italië noteerde een daling van 14.7% vergeleken met Q2/2015, wat vooral is toe te schrijven aan, opnieuw, een forse daling van het aantal auto’s op CNG en LPG. De verkoop van hybrides maakt een forse inhaalslag, met +46.1%.

In Frankrijk zien we een lichte daling (-9.4%), wat vooral toe te schrijven aan afnemende verkoop van stekkerloze hybrides en CNG-auto’s.

In Duitsland compenseert de verkoop van hybrides de terugloop van LPG- en CNG-voertuigen; in het tweede kwartaal 2016 staat de teller daar op -0.3%. Duitse kopers van een volledig elektrische auto kunnen sinds juni een premie krijgen van 4.000 euro. Tot eind augustus hebben nog maar zo'n 3.000 consumenten een aanvraag ingediend.

Halfjaar
In het eerste halfjaar van 2016 nam de verkoop van EV's en plug-ins in de EU met 17,2% toe tot ruim 70.000 eenheden. De verkoop van hybrides (niet-oplaadbaar) nam met 25% toe naar 132.000. De verkoop van auto's die aangedreven worden door andere alternatieve brandstoffen (LPG, CNG en ethanol) daalde met 21,5%, tot 99.000.

Nederland
In Nederland werden er het afgelopen halfjaar 4.652 nieuwe auto's met een stekker verkocht. In dezelfde periode vorig jaar waren het er meer dan 13.086. Een afname dus van 64%. Dat heeft alles te maken met de per 1 januari 2016 gewijzigde fiscale bijtellingsregels.

"Wij zijn calculerende burgers. Als je een financiële prikkel krijgt, dan ga je eerder voor een elektrische auto", zei Steven van Eijk, voorzitter van RAI Vereniging tegen de NOS. Hij gelooft dat elektrische auto's toch de toekomst hebben: "De vraag is niet of het gaat gebeuren, maar wanneer. De particulier wacht af, die kijkt wat het kost en oplevert. De actieradius van de auto's is nog niet zo dat iedereen er enthousiast van wordt. Maar dat komt er wel aan."

Peanuts
Op een totale Europese jaarverkoop van circa 12,6 miljoen zijn de aantallen registraties van voertuigen op alternatieve brandstoffen uiteraard nog zeer bescheiden, maar de trendmatige ontwikkeling is wel van belang.

RAI Vereniging levert aan ACEA de cijfers van de Nederlandse markt. Gedetailleerde cijfers over elektrisch vervoer in Nederland worden ook bijgehouden door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland RVO.