Duitse LZV een blijvertje

25 november 2016

Vanaf 2017 worden LZV’s in Duitsland gelegaliseerd. Verkeersminister Alexander Dobrindt heeft inmiddels alle lichten op groen gezet om de LZV vanaf volgend jaar in het gewone verkeer te laten meerijden. Veertien van de zestien deelstaten laten de LZV inmiddels toe.

Afgelopen week zei ook Rheinland-Pfalz LZV’s toe te laten. Alleen in de deelstaten Berlijn en Saarland is het rijden met LZV’s nog verboden.

In totaal rijden er nu 60 transportbedrijven met in totaal 159 LZV’s. De eerdere tegenwerpingen tegen de LZV zijn grotendeels van tafel af. Zo zorgt de LZV voor een 15 tot 25 procent hogere transportefficiency en wordt er veel brandstof bespaard wat gunstig is voor het milieu.

Ook vanaf januari 2017 zijn de LZV’s echter gebonden aan de huidige, in totaal 11.600 kilometer lange routes. Ook het maximumgewicht van 40 ton en de kleinere draaicirkels ten opzichte van de Nederlandse LZV-regels blijven gehandhaafd. Dat maakt grensoverschrijdende inzet van LZV’s door bijvoorbeeld Nederlandse transportbedrijven lastig.

Er zijn nog meer beperkingen, want de Duitsers zijn niet gecharmeerd van wat ze zelf ‘Lang-LKW Typ 2’ noemen, de LZV-configuratie met een trekker, oplegger en wipkar. Er zou een veiligheidsrisico aan deze variant zitten: bij gevaarlijke situaties zou scharen sneller gebeuren dan anders omdat de chauffeur met het zogenaamde ‘klapmes effect’ te maken kan krijgen. Om deze reden mag de genoemde configuratie alleen nog in 2017 in Duitsland rijden.

De Duitsers zijn ook tevreden over de 14,9 m lange oplegger. Het liefst zouden de Duitsers het gebruik ervan ook toestaan in wetgeving, maar omdat de afmetingen van deze ‘Eurotrailer’ niet overeenkomen met de Europese wet is dat niet mogelijk. Daarom verlengt Duitsland de proefperiode van de langere oplegger met zeven jaar.