Belang van goede fietsverlichting in de schijnwerpers

27-10-2017

Aanstaande zaterdag 28 oktober is het de ‘Dag van de Fietsverlichting’. Dan zet een keur aan organisaties, waaronder de sectie Fietsen van RAI Vereniging, het belang van goede fietsverlichting voor de verkeersveiligheid speciaal in de schijnwerpers.

Al vele jaren worden in het najaar de bekende campagnes voor fietsverlichting gevoerd.

Een gezamenlijk moment om het belang van fietsverlichting voor de verkeersveiligheid extra te belichten was er echter nog niet.

Dat is er nu wel, met de ‘Dag van de Fietsverlichting’ op zaterdag 28 oktober. In dat weekend gaat immers de wintertijd in en de klok een uur terug.

Het idee voor zo’n dag ontstond binnen het RAI Keurmerk Fietsverlichting (RKF) en werd omarmd door het Uitvoeringsteam Fietsverlichting, de projectgroep waarin, begeleid door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de politie, VVN, ANWB, provinciale en lokale overheden, TeamAlert, Fietsersbond, BOVAG en RAI Vereniging samenwerken.

Animatiefilm voor fietsverlichtingscampagne, door Jesse Balfoort, stagiair Provincie Utrecht.

Gevaarlijk donker
Onderzoek, bijvoorbeeld van SWOV, laat zien dat weliswaar overdag de meeste slachtoffers vallen, maar dat als gecorrigeerd wordt voor de gefietste kilometers, de kans om een ongeluk te krijgen in het donker veel groter is. Goede fietsverlichting is uiterst belangrijk om narigheid te voorkomen. Opmerkelijk is ook dat automobilisten zich (terecht) zeer ergeren aan fietsers zonder licht, maar dat niet zeker is of zij als fietser altijd wel hún eigen licht, of dat van hun gezinsleden, in orde hebben.

Tal van acties
In oktober zijn er tal van acties. In het hele land benadrukken lokale en regionale overheden het belang van fietsverlichting, onder meer met de bekende oproep ‘Ik Val Op’, onderdeel van het ‘Daar kun je mee thuiskomen’-programma. Op 8 oktober bijvoorbeeld organiseerde de Vervoerregio Amsterdam in Zaandam een ludieke actie ‘Lichtfietsen’, om hun campagne mee af te trappen. En op talloze plaatsen komen (vrijwilligers)teams van Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland op straat in actie om fietsers te helpen, bijvoorbeeld door fietsverlichting ter plekke aan te brengen of te repareren. De ANWB voert grootschalig actie met haar Lichtbrigade, en in vooral de grote steden zet TeamAlert zich met ‘Show Yourself!’ in om jongeren en studenten het licht te laten zien.

En Gazelle bijvoorbeeld biedt scholieren uit Dieren en omgeving de mogelijkheid om naar de fabriek te komen om hun fietsverlichting te laten checken.

“Check je verlichting!”
Natuurlijk moet fietsverlichting omwille van de eigen verkeersveiligheid altijd in orde zijn, dus ook vóór 28 oktober, het is immers nu al steeds later licht en vroeger donker. Deze zaterdag is een mooi moment om een aantekening in de familie-agenda te zetten en zeker te stellen dat de fietsverlichting van jezelf en je dierbaren top in orde is.

Steeds meer verlichting gaat bijvoorbeeld automatisch aan, wat zeker geldt voor de kwalitatief goede producten. Maar dan moet natuurlijk wel de naafdynamo werken, de bedrading in orde zijn en het lampje branden. Bij batterijverlichting start er niks vanzelf als er geen stroom in zit. Een of twee keer per jaar een batterijtje vervangen is toch niet heel veel moeite. En als de fietsverlichting dan de aandacht heeft, overweeg dan om betere fietsverlichting te monteren, van een A-merk, bijvoorbeeld herkenbaar aan het RKF-keurmerk. Krijg je het niet zelf voor elkaar, rij dan naar de fietsvakman.

Tot slot is in het weekend van 28-29 oktober ook nog de ‘Nacht van de Nacht’, waarmee aandacht wordt gevraagd voor lichtvervuiling en om de schoonheid van het donker te belichten. Dat ondersteunen wij van harte, waarbij wel zij aangetekend dat áls je die nacht op de fiets stapt, de fietsverlichting wél aan moet.