Grote Interesse voor Online Talking Traffic & Logistics challenge 2017

02-11-2017

De online challenge ‘Talking Traffic & Logistics 2017’ start vandaag op het innovatie- en kennisdelingsplatform: DutchMobilityInnovations.com. Overheid, bedrijfsleven en onderwijs kunnen hieraan deelnemen.

Tijdens de fysieke aftrap op de MobiliteitsRAI (19-21 oktober) bleek dat de challenge weleens een belangrijke boost teweeg zou kunnen brengen door de slimme online en offline combinatie om sector breed experts bij elkaar te brengen.

Er hebben zich al diverse enthousiaste deelnemers, zogeheten challenge-busters, ingeschreven die hun (deel)oplossing willen indienen voor de Nederlandse en wereldwijde mobiliteits- en milieuproblematiek.

De deadline is 20 december.

MobitliteitsRAI en challenge spelen in op noodzakelijke verandering
Twee weken geleden vond de eerste MobiliteitsRAI plaats. Ruim 4.000 bezoekers uit de mobiliteitswereld waren aanwezig. Via een uitgebreid programma werd tijdens de MobiliteitsRAI stilgestaan bij duurzaamheidsvraagstukken die spelen in deze sector. De Challenge-organisatie was ook aanwezig en kijkt met tevredenheid terug op de goed verzorgde eerste MobiliteitsRAI. Het event was inspirerend voor jong en oud en gaf ruimschoots gelegenheid tot het bespreken en bediscussiëren van sector overstijgende topics en nieuwe technologieën.

Jonge generatie roept op tot slim georganiseerde samenwerking voor vooruitgang
TransportLAB (innovatiemakelaar mobiliteit & logisitek en challenge-organisator) was samen met drie studenten-teams van NHTV Hogeschool Breda op de MobiliteitsRAI aanwezig om mobiliteit- en duurzaamheidsproblematiek in kort tijdbestek onder de loep te nemen, aanwezige experts te ondervragen en hun visie te peilen. De studententeams bedachten duurzame mobiliteitsoplossingen voor een meer efficiënte, schone en veilige toekomst. In hun eindpresentaties concludeerden de studenten dat er genoeg kansen en oplossingen zijn voor duurzame mobiliteit en een gezond leefklimaat. Jong en oud tezamen kunnen mooie resultaten bereiken, maar nauwe en goed georganiseerde samenwerking tussen alle partijen in de transport- en logistieke keten is hierbij noodzakelijk.

Dinsdag 7 november aanstaande wordt op feestelijke wijze bij de NHTV Breda de winnende studentenchallenge bekendgemaakt en zal de fakkel worden overgedragen. Het is een estafette challenge die zal worden voortgezet door de Hogeschool van Amsterdam.

Online vervolg
De studentenchallenge was een voorbereiding op de online Talking Traffic & Logistics challenge die door TransportLAB i.s.m. RAI Vereniging, TIP, TLN en NHTV wordt georganiseerd van 1 november en tot en met 20 december.Online challenges zijn een prachtig middel om partijen in de sector samen te laten nadenken over hoe het anders kan én moet, aldus Paul Swaak, directeur TransportLAB.’

De uitdaging is om Nederland schoon en bereikbaar te houden en tegelijkertijd te blijven voldoen aan de groeiende vraag naar ‘same-day-delivery’.

Online Talking Traffic & Logistics challenge daagt experts uit! Is jouw oplossing straks goud waard voor de
sector, voor Nederland en voor onze aarde?

Doel van de online Talking Traffic & Logistics challenge is om in kort tijdbestek slimme oplossingen te krijgen die logistiek Nederland een stap vooruit brengen als het gaat om het realiseren van efficiency-, milieu en leefbaarheidsdoelstellingen. Dit alles vanuit een gezamenlijke aanpak: bedrijfsleven, overheid, onderwijs en overkoepelende organisaties.

Wie kunnen er met de online Talking Traffic & Logistics challenge meedoen en welke vraagstukken zijn er?
Experts in de mobiliteits-, transport- en logistieke sector, zowel MKB, startups als ook derde- en vierdejaars HBO en WO-studenten (o.a. Transport, Logistiek, Supply Chain Management, Mobiliteit, Informatica, Datamanagement, Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde) kunnen oplossingen aandragen voor één of meerdere challenges die online staan:

Identificatiesysteem Logistieke Ontkoppel Punten

1. Logistieke Gemeentelijke Data
  2. Duurzame stedelijke distributie
  3. Toepassing OpenTripModel (open source datamodel)

Slimme ideeën voor een mooie toekomst verdienen het om ontwikkeld te worden
Beoordelingscriteria zijn de impact op logistiek, duurzaamheid en toepasbaarheid. De winnaar wordt geholpen om zijn/haar idee verder te ontwikkelen (maximale cofinanciering van 32.000 euro). Uiteindelijk hoopt de organisatie via de challenge te komen tot een concreet product, service, businessplan of misschien wel tot een bedrijfsopzet of start-up om oplossingen commercieel in de markt te zetten.

Heb jij het gouden idee?

Deelname/informatie online challenge
Heb je een slimme oplossing voor één of meerdere challenges? Meld je dan aan op het Dutch Mobility Innovations platform: http://bit.ly/TTLChallenges2017

Benieuwd wie nu al meedoen? : http://bit.ly/ChallengeBusters