Nieuwe digitale onderhouds- en keuringsrapporten lichte aanhangwagens

07-11-2017

Ongeveer 30 aangesloten bedrijven houden zich bezig met nieuwbouw, onderhoud en/of keuren van lichte aanhangwagens (<3500 kg). Voor deze voertuigen geldt in Nederland geen wettelijke keuringsplicht. Omdat hier vanuit de branche toch behoefte aan is, hebben FOCWA en CarrosserieNL destijds het PACK keuringsrapport aanhangwagens en FOCWA onderhoudsrapport aanhangwagens ontwikkeld.

Checklist

Nu de fusie tussen CarrosserieNL met RAI Vereniging een feit is, willen we eigen RAI rapporten ontwikkelen:

• RAI keuringsrapport aanhangwagens
    (<3500 kg)
  • RAI onderhoudsrapport aanhangwagens (<3500 kg)

Digitaal
Deze rapporten komen in plaats van het PACK keuringsrapport aanhangwagens en FOCWA onderhoudsrapport aanhangwagens en zullen uitsluitend digitaal beschikbaar komen via www.raikeurmerken.nl.

In deze vernieuwde website worden de keuringsrapporten voor laadkleppen (LPK), kranen (ALK) en laad-/lossystemen (LLS) sinds deze zomer al digitaal aangeboden.

Een digitaal keuringssysteem heeft vele voordelen, waaronder:

• het opbouwen van klantenadministratie
  • klantgegevens hoeven slechts 1 keer te worden ingevoerd
  • koppeling met het RDW register: voertuiggegevens worden automatisch ingeladen op basis van het kenteken
  • wanneer na een jaar weer een keuring of onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd, worden de voertuig- en klantgegevens door het invullen van het oude stickernummer automatisch ingeladen en op de nieuwe checklist gezet
  • er is geen papier meer nodig, het keuringsrapport kan als digitaal PDF-bestand naar de klant worden gestuurd
  • de rapporten worden digitaal bewaard
  • elke aanhangwagen krijgt een verloopdatum, hierdoor kunt u in het systeem zien wanneer er opnieuw een keuring of onderhoudsbeurt moet worden uitgevoerd

Keurmeester
Om als bedrijf gebruik te mogen maken van de nieuwe RAI rapporten zal minimaal één keurmeester over het certificaat aanhangwagen onderstellen (of gelijkwaardige opleiding) moeten beschikken.

Planning
De planning is om in het 1e kwartaal 2018 de nieuwe rapporten te introduceren. De inhoud hiervan zal gelijk zijn aan die van de huidige rapporten. Wanneer u echter in de huidige rapporten onderwerpen mist of andere suggesties heeft, neem dan contact op met Tom van Steijn (t.v.steijn@raivereniging.nl) of 06-53700410.