De dolly en de LZV in Nederland en Duitsland

20 februari 2018

De laatste weken hebben diverse leden vragen gesteld over LZV-eisen in Duitsland. Dit naar aanleiding van het vrijgeven van het gebruik van LZV’s in bijna alle Duitse deelstaten per 1 januari 2018.

LZV

Wij schreven daarover dit nieuwsbericht.

Een in Nederland geregistreerde LZV die op Duits grondgebied wil gaan rijden moet aan de Duitse eisen voldoen. Naast het toelaatbaar totaalgewicht wat in Duitsland 40 ton voor een LZV bedraagt en 44 ton indien intermodaal vervoer is in Duitsland ook de draaicirkel voor een LZV beperkt tot een uitwendige straal van 12.50 m en een inwendige straal van 5.30 m.

In Nederland mag de draaicirkel voor een LZV 14.50 m om 6.50 m bedragen. De motorwagen-dolly-opleggerconfiguratie die op basis hiervan in Nederland ontwikkeld is, voldoet vaak niet aan de krappere Duitse draaicirkels en mag dus niet op Duits grondgebied rijden.

In Duitsland heeft een fabrikant een aantal jaren geleden een dolly ontwikkeld met een beweegbare trekboom. In Duitsland wordt deze dolly goedgekeurd, in Nederland werd en wordt deze dolly door de RDW afgekeurd om de volgende reden:

In de Nederlandse beleidsregels inzake LZV staat vermeld dat een dolly ten hoogste 2 draaipunten mag hebben. Hetzelfde staat ook in de Regeling voertuigen, artikel 5.18.1, achtste lid. Hierin staat dat een samenstel van een motorvoertuig en een aanhangwagen ten hoogste twee draaipunten heeft.

Onder draaipunten kunt u verstaan:

  1. Koppelingen
  2. Draaikransen, en
  3. Draaistellen.

Gestuurde assen worden niet gezien als een draaipunt.


Conclusie: Heeft de dolly gestuurde assen, dan is dat toegestaan, mits aan de overige eisen kan worden voldaan.


Drie draaipunten
Voorbeeld van een dolly met 3 draaipunten is bijvoorbeeld hier te zien.

Op de foto is duidelijk de hoekverdraaiing van de trekboom te zien

Je kan ook zien dat het draaipunt van de trekboom voor het hart van de schotelkoppeling ligt.

Conclusie
De LZV in het voorbeeld heeft in totaal 3 draaipunten wat dus niet is toegestaan!

Met andere woorden: de dolly met zijdelings beweegbare trekboom is in Duitsland toegestaan maar in Nederland verboden. ‘Alleen indien het draaipunt van de trekboom loodrecht ligt onder het hart van de vast gemonteerde koppelschotel ziet de RDW dit als 1 draaipunt. De term vast gemonteerd betekent dat bij montage van een schuifschotel de RDW dit weer als 2 draaipunten ziet en afkeur zal volgen.’ Om te zorgen dat een LZV met een dolly met vaste trekboom de Duitse draaicirkels haalt kan gekozen worden uit stuuras(sen) op de dolly, een stuurbare achteras op de motorwagen en/of een stuuras(sen) op de oplegger.

Voor de volledigheid nog de andere eisen die aan LZV’s in Duitsland worden gesteld:

Fahrzeuge und Fahrzeugkombinationen mit Überlänge dürfen am Straßenverkehr nur teilnehmen, wenn sie mit folgenden technischen Einrichtungen ausgerüstet sind:

1. der Anhänger einer Fahrzeugkombination mit Spurhalteleuchten nach § 51 Absatz 4 der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung,

2. Luftfederung außer auf den Lenkachsen der Kraftfahrzeuge,

3. Differenzialsperre oder Antriebsschlupfregelung,

4. elektronisch gesteuertes Bremssystem (EBS nach UN/ECE Regelung Nr. 13 Änderungsserie 11; ABl. L 297/1 vom 13.11.2010, S. 183),

5. Scheibenbremsen und Retarder (Verlangsamer) im Zugfahrzeug,

6. automatische Achslastüberwachung mit sinnfälliger Anzeige der Achslasten für die Achsen mit Luftfederung oder der Gesamtmasse,

7. Spurhaltewarnsystem,

8. Elektronische Fahrdynamikregelsysteme (nach UN/ECE Regelung Nr. 13 Änderungsserie 11; ABl. L 297/1 vom 13.11.2010, S. 183),

9. automatisches Abstandsregelsystem (Abstandstempomat) oder Notbremsassistenzsystem,

10. Einrichtungen für indirekte Sicht nach der Richtlinie 2003/97/EG des Europäischen Parlaments und des Rates vom 10. November 2003 zur Angleichung der Rechtsvorschriften der Mitgliedstaaten für die Typgenehmigung von Einrichtungen für indirekte Sicht und von mit solchen Einrichtungen ausgestatteten Fahrzeugen sowie zur Änderung der Richtlinie 70/156/EWG und zur Aufhebung der Richtlinie 71/127/EWG (ABl. L 25 vom 29.1.2004, S. 1), die zuletzt durch die Richtlinie 2006/96/EG vom 20. November 2006 (ABl. L 363 vom 20.11.2006, S. 81) geändert worden ist,

11. Kamera-System am Heck des Fahrzeugs oder der Fahrzeugkombination sowie einem zugehörigen Monitor im Blickfeld des Fahrers für die Sicht nach hinten,

12. Konturmarkierungen aus retroreflektierendem Material nach UN/ECE Regelung Nr. 48 (ABl. L 137 vom 30.5.2007, S. 1),

13. rückwärtige Kenntlichmachung durch ein Schild aus retroreflektierendem Material in Anlehnung an die UN/ECE Regelung Nr. 70 (BGBl. 1994 II S. 970) mit der Aufschrift „Lang-Lkw“ (Schrifthöhe 130 mm),

14. Kontrollgerät nach den Bestimmungen des Anhangs I B der Verordnung (EWG) Nummer 3821/85 des Rates vom 20. Dezember 1985 über das Kontrollgerät im Straßenverkehr (ABl. L 370 vom 31.12.1985, S. 8), die zuletzt durch die Verordnung (EU) Nr. 1266/2009 vom 16. Dezember 2009 (ABl. L 339 vom 22.12.2009, S. 3) geändert worden ist.

Meer informatie: Jasper Burgers