Gratis verkregen Code 95 wordt ingetrokken

7 augustus 2018

Onlangs heeft de minister van IenW de door haar gekozen oplossing bekend gemaakt voor het probleem dat is ontstaan rondom de vroegere vrijstelling van Code 95 voor chauffeurs, geboren voor 1 juli 1955.

rijbewijs

Voorheen gold er, alleen in Nederland, een vrijstelling waar de Europese Commissie ernstig bezwaar tegen heeft gemaakt. Dit wordt nu opgelost met een wetswijziging.

Het ministerie voorkomt hiermee dat de Europese Commissie een rechtszaak (een zogeheten infractieprocedure) bij het Europese Hof van Justitie start tegen Nederland.

 

Het intrekken van een geldige code 95 op een geldig rijbewijs is een zeer grote stap; erg vervelend voor de chauffeurs die het treft en voor hun werkgevers, in de huidige krappe arbeidsmarkt. Begrijpelijk is echter wel dat het ministerie zich gedwongen ziet door de Europese Commissie om deze stap te nemen. De  wetswijziging treedt uiterlijk op 1 januari 2020 in werking.

Verklaring van Nascholing tonen of rijbewijs inwisselen

Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat het momenteel nog om een grote groep chauffeurs gaat die voor de genoemde datum geboren zijn. Zij hebben tot 1 maart 2015 hun code 95 gekregen bij het verlengen of omwisselen van het rijbewijs, zonder dat daarvoor 35 uur nascholing vereist was. Na het schrappen van deze uitzondering kan een beroepschauffeur alleen via een Verklaring van Nascholing (VVN) de code 95 opnieuw bij laten schrijven op het rijbewijs.

Om een infractieprocedure bij het Hof van Justitie van de Europese Unie te voorkomen, komt het kabinet nu met een wetswijziging die het mogelijk maakt de codes 95 die verstrekt zijn onder de toen geldende vrijstelling in te trekken. Alle chauffeurs die beroepsmatig willen blijven rijden, moeten  daarom alsnog tijdig nascholing volgen om beroepsmatig te kunnen blijven rijden. De overige (C- en/of D-)rijbewijshouders zijn verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder code 95.

Praktische gevolgen aangekondigde wetswijziging

Veel chauffeurs in de doelgroep hebben vlak voor 1 maart 2015 hun rijbewijs verlengd, waardoor de einddata van deze rijbewijzen in februari 2020 liggen. Dat is dicht bij de verwachte ingangsdatum van de aangekondigde wetswijziging. Zeer waarschijnlijk zijn de beroepschauffeurs die nog willen blijven rijden na die datum, nu al begonnen met het volgen van de 35 uur nascholing. Als dat nog niet zo is, dan is snel starten wel dringend aanbevolen.

Er is echter ook nog een aantal chauffeurs uit de doelgroep die in januari 2013 hun laatste kans hebben gegrepen om nog een (C- en/of D-) rijbewijs te krijgen met een geldigheidsduur van tien jaar. De einddata van die rijbewijzen liggen in januari 2023. Het ziet er naar uit dat voor deze groep de wetswijzing echt gevolgen gaat hebben. Als de chauffeur beroepsmatig wil blijven rijden, dan is ook hier het advies om zo snel mogelijk te starten met het volgen van 35 uur nascholing.

Bron TLN