ACEA-overzicht van voertuigen geschikt voor B10

4 september 2018

Deze week publiceerde ACEA een overzicht van voertuigen die geschikt zijn voor het gebruik van B10. Dat onder meer vanwege de introductie op ruimere schaal van deze diesel in Frankrijk.

De handreiking van ACEA voor E10-benzine en B7-diesel dateert alweer van 2013 en legt vast dat B7 kan worden toegepast in alle voertuigen.

De meeste diesel bevat tegenwoordig inderdaad tot ongeveer 7 volume-procent FAME (biocomponent Fatty Acid Methyl Esters).

Frankrijk heeft echter, omdat de Europese richtlijn voor brandstofkwaliteit (Fuel Quality Directive) daarvoor de ruimte biedt, besloten om de verkoop B10-diesel op ruimere schaal toe te staan en heeft daarop ook de betreffende nationale wetgeving aangepast.

Beperkt toepasbaar

Alle ACEA-leden staan de toepassing van B7 diesel dus zonder voorbehoud toe voor personenauto’s, bestelwagens en trucks. Dat geldt echter niet voor B10, want met name voor moderne dieselmotoren en de bijhorende verfijnde emissietechnieken kan een hoger aandeel FAME problemen opleveren.

Lijst

ACEA publiceert daarom dit B10-overzicht om consumenten te helpen bij hun dieselkeuze aan de Franse pomp. Daarin vindt u een inventarisatie, op fabrikantenniveau, van welke voertuigen wel en welke niet geschikt zijn voor de toepassing van B10. Conclusie uit dit overzicht mag zijn dat slechts zeer weinig fabrikanten het gebruik van B10-diesel toelaten.

Meer informatie: Wout Benning