Europees Parlement stemt voor strengere CO2-doelstellingen

5 oktober 2018

Het Europees Parlement wil voor nieuwe personenauto's en lichte bedrijfswagens een reductie van de CO2-uitstoot in 2030 met 40% ten opzichte van de 95g CO2/km in het peiljaar 2021. Dat komt dus neer op een vermindering van de CO2-uitstoot naar 57g CO2/km.

Europees Parlement

Dat bleek afgelopen woensdag 3 oktober in de plenaire stemming in het Europees Parlement.

Die doelstelling gaat veel verder dan de 30%-reductie (met een tussendoel van 15% in 2025) die de Europese Commissie eerder voorstelde, maar ligt wel lager dan de 45% ten opzichte van de 2021-norm die de milieucommissie van het Europees Parlement vorige week nog aannam.

Het voltallige Parlement stelt een reductie van 20% als tussendoel voor 2025 en heeft ook besloten dat één op de vijf auto's die vanaf 2025 worden verkocht elektrisch of hybride moet zijn.

Nu moeten -in het driepartijenmodel dat de EU-besluitvorming kenmerkt- het Europees Parlement, de EU-lidstaten en de Europese Commissie nog overeenstemming zien te bereiken over definitieve doelstellingen. De lidstaten bespreken de voorstellen komende week in Raad van Ministers (van milieu). Enkele kleinere lidstaten, waaronder Nederland, en Frankrijk staan positief tegenover aangescherpte doelen, Duitsland heeft daar veel meer moeite mee. De Commissie vreest dat de strengere normen slecht zijn voor de Europese auto-industrie en banen zal gaan kosten.

Dat doet ook de Europese fabrikantenorganisatie ACEA, die de normen ‘extreem agressief’ noemt en waarschuwt voor groot verlies van werkgelegenheid en aantasting van de concurrentiepositie van de hele automotive waardeketen; niet alleen nadelig dus voor de auto-industrie maar ook voor de Europese industrie in ruimere zin.

De introductie van elektrische auto’s moet niet worden geforceerd: “Consumenten kunnen niet gedwongen worden elektrische auto’s te kopen, zonder dat de noodzakelijke infrastructuur en incentives voor autokopers voorhanden zijn”, aldus ACEA secretaris-generaal Erik Jonnaert. “We kunnen alleen maar hopen dat de nationale regeringen volgende week enig realisme aan de dag leggen als zij praten over toekomstige CO2-doelstellingen.”

Zie ook ons nieuwsbericht over dit onderwerp van vorige week.