Lichte bedrijfswagens
De lichte bedrijfswagens sluiten 2018 goed af, in 2018 werden 9% meer lichte bedrijfswagens geregistreerd dan in 2017.
De grootste stijgingen waren er in april en oktober maar in respectievelijk maart en september waren de registraties erg laag. In december waren er 10% meer registraties dan in dezelfde maand van 2017.
Volkswagens was koploper met een marktaandeel van 20%, gevolgd door Mercedes (15%) en Ford (14%).
Lichte bedrijfswagens |
||||
december |
cumulatief t/m december |
|||
2017 |
3472 |
73565 |
||
2018 |
3810 |
80374 |
||
10% |
9% |
Zware bedrijfswagens
In 2018 zijn er 6% meer zware bedrijfswagens geregistreerd dan in 2017. De laatste twee maanden hebben een daling van het aantal registraties laten zien. In december was de daling 19%.
Zware bedrijfswagens |
|||
december |
cumulatief t/m december |
||
2017 |
1170 |
15549 |
|
2018 |
943 |
16566 |
|
-19% |
6% |
Trekkers
Bij de trekkers was de groei in 2018 ten opzichte van 2017 ongeveer 8%. De maand december heeft een negatief effect gehad op het jaar totaal want in december werden er bijna 10% minder trekkers geregistreerd.
Met een marktaandeel van 34% is Daf de marktleider, gevolgd door Volvo (20%) en Scania (18).
Bakwagens
Bij de bakwagens is er in 2018 een groei van 12% ten opzichte van 2017. In december 2018 was er een daling van 13% ten opzichte van december 2017.23% van de bakwagens had een gesloten opbouw, in 2017 was dat 20%. Het marktaandeel van de bakwagens met een geconditioneerde opbouw met temperatuurregeling was 11%, 10% in 2017. Van de geregistreerde bakwagens in 2018 had 10% een haakarm.
Bussen
In december waren er 142 bussen geregistreerd, in december 2017 waren dat er 269. In 2018 zijn er 37% minder bussen geregistreerd dan in 2017.
VDL was 32% marktleider gevolgd door Iveco Bus (19%) en Mercedes Benz (10%).
Opleggers
Bij de opleggers liet december 2018 een daling van het aantal registraties van 19% zien. In heel 2018 zijn er 14.644 opleggers geregistreerd dit is 0,3% meer dan in 2017.
De top drie van fabrikanten zijn Krone (26%), Schmitz (24%) en Kassbohrer (6%). D-tec, Kögel en Pacton hebben elk 4% marktaandeel.
De opleggers met huifopbouw hebben een marktaandeel van 41%, containercarriers en de geconditioneerde opleggers met temperatuur regeling hebben elk een marktaandeel van 14%.
Opleggers |
||||
december |
cumulatief t/m december |
|
||
635 |
14608 |
|
||
513 |
14644 |
|
||
-19% |
0% |
|
Zware aanhangwagens
De groei in 2018 bij de zware aanhangwagens was 6% ten opzichte van het aantal registraties in 2017.
Aanhangwagens met de inrichting open laadvloer, huifopbouw en containercarrier hadden alle drie ongeveer 18% marktaandeel.
GS Meppel is met 20% marktleider, gevolgd door Web Trailer (10%) en Draco (6%).
Zware aanhangwagens |
|||
december |
cumulatief t/m december |
||
2017 |
85 |
1083 |
|
2018 |
67 |
1152 |
|
-21% |
6% |
Lichte aanhangwagens
De registraties van lichte aanhangwagens zat heel 2018 in de lift, alleen december is daar een uitzondering op. In december zijn er 4% minder lichte aanhangwagens geregistreerd dan in december 2017. Maar het aantal registraties is in 2018 toch met 9% toegenomen ten opzichte van 2017.
De top drie merken wordt gevormd door Hapert(16%), Anssems (11%) en Henra (9%). De top drie inrichtingen bestaat uit open laadvloer (24%), neerklapbare zijschotten (21%), kipper (12%).
Lichte aanhangwagens |
|
||
december |
cumulatief t/m december |
||
2017 |
1481 |
21096 |
|
2018 |
1425 |
22945 |
|
-4% |
9% |
|
Bron: VWE