Ontheffingsregeling C-rijbewijs elektrische bestelwagens in mei van start

15 januari 2019

In oktober vorig jaar schreven wij dat een ontheffingsregeling voor het C-rijbewijs voor het besturen van elektrische bestelwagens tot een GVW van 4.250 kg nog steeds ‘in de maak’ was. Inmiddels begrijpen wij uit informatie van IenW dat het in mei 2019 zover kan zijn.

elektrische bestelbus

De verwachting van het ministerie van IenW is dat een wettelijke regeling per 15 mei in werking kan treden. Dat is als het traject van behandeling in de Kamer, Raad van State en ondertekening door de Koning zonder vertraging verloopt.

In de tussentijd werkt het CBR aan de vereiste aanvullende rijopleiding en werkt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aan een register waarin bijgehouden wordt of bedrijven deelnemer zijn aan de Green Deal Zero Emissies Stadsdistributie, welke voertuigen gebruikt mogen worden, en welke chauffeurs de aanvullende rijopleiding met goed gevolg hebben afgelegd.

Als dat alles tijdig ‘op rit’ is kan de ontheffingsregeling van het C-rijbewijs (c.q. de mogelijkheid om met een B-rijbewijs een e-besteller te rijden tot 4.250 kg GVW) per 15 mei in werking treden. Wij schreven hierover eerder in januari en oktober vorig jaar.