Ontheffingsregeling C-rijbewijs in Duitsland ook voor CNG-bestelauto’s

11 juni 2019

In Duitsland krijgen bestelauto’s op CNG een steuntje in de rug. De bondsregering heeft namelijk besloten dat de ontheffingsregeling van het C-rijbewijs tot een GVW van 4.250 kg voor elektrische bestellers ook van toepassing is op bestelbussen die op CNG rijden.

Ook voor CNG-bussen geldt immers dat de extra installatie de voertuigen zwaarder maakt dan exemplaren met een benzine- of dieselmotor, wat ten koste gaat van het nuttig laadvermogen. Om deze aandrijfvorm te stimuleren, mogen bestelauto’s op CNG ook, volgens een speciale ontheffingsregeling, tot 4.250 kg gereden worden met een B-rijbewijs net als hun elektrische tegenvoeters.

De Duitse regering ziet daarvoor, zo lezen wij in vakmedium Logistra, aanleiding omdat men meent dat CNG een betekenisvolle bijdrage kan leveren aan het reduceren van CO2-uitstoot (20-25% reductie t.o.v. benzine of veel meer als gereden wordt op groengas) en aan het terugdringen van NOx en deeltjes (met name voor de oudere dieselmotoren) en aan het terugdringen van NOx en geluid (CNG-motoren zijn immers stiller).

Ontheffing NL nu verwacht in juli

In Nederland is de ontheffingsregeling nog steeds in de maak. Wij schreven u daarover meermaals, voor het laatst in dit nieuwsbericht. De verwachting was toen dat de ontheffingsregeling in Nederland in mei zou ingaan. Nu ligt de bijhorende regelgeving dan eindelijk ter ondertekening bij het Kabinet van de koning, dus nu is het echt bijna zover, waarschijnlijk in juli. Zodra wij de details (bijvoorbeeld tachograafplicht, aanvullende rijopleiding, pilotdeelnemer Green Deal ZES) daarvan kennen, hoort u uiteraard meer van ons.

Maar niet voor CNG

Anders dan bij de Oosterburen is onze regering niet van plan de ontheffingsregeling ook op CNG-voertuigen van toepassing te laten zijn, maar enkel voor bestelwagens in de zogenaamde grijskentekenvariant (dus geen bussen voor personenvervoer). Nederland wil eerst deze proef succesvol afronden en daarna kijken of wij hiermee verder willen gaan; de regeling waar we nu over spreken loopt tot en met 2022.

Wout Benning
Beleidsadviseur